logoImpact EST nr. 737 - 18.07.2018

Această instituţie impor­tantă a statului care de vreo cinci ani funcţionează într-o formă organizatorică stabilită în 2013, şi anume cu opt direcţii regionale de finanţe, direcţii ce au înlocuit fostele direcţii judeţene, a ajuns la un punct în care se pare că a nemulţumit pe mulţi. Actuala formă de organizare cu direcţii regionale de finanţe s-ar părea că nu a condus la marea schimbare în bine aşa cum se preconizase.
Prima ieşire la rampă a fost din partea Ministerului de Fi­nanţe şi conducerea ANAF, care au ajuns la concluzia că trebuiesc făcute unele schimbări, care ar viza Vama şi Inspecţia Fiscală. Scopul reformării administra­ţiei fiscale ar fi acela al îmbu­nătăţirii colectării veniturilor, ministrul Finanţelor Eugen Teo­dorovici precizând că doreşte eficientizarea activităţii ANAF care, la această dată, are un deficit de vreo 5.000 de oameni.

Fondul Monetar Internaţional se implică

De reţinut este faptul că într-un raport recent al FMI (Fondul Monetar Internaţional) se menţionează că Finanţele au cerut asistenţă tehnică de la Fond pentru reformarea administraţiei fiscale. Experţii FMI vor ajuta „tehnic” ANAF, asistenţa urmând a fi acordată din partea departamentului de Afaceri Fiscale al Fondului, obiectivul acestei cooperări fiind acela de a ajuta ANAF să colecteze mai bine banii la bugetul statului.
„Pe partea de venituri se va pune accentul pe reformarea administraţiei fiscale (inclusiv cu asistenţă tehnică de la Fiscal Affairs Department) şi pe dezvoltarea unei infrastructuri IT eficiente pentru baze de date fiscale şi pentru administrarea veniturilor”, a declarat, potrivit raportului, Anthony De Lannoy, director executiv pentru România al FMI.
Eugen Teodorovici şi-a exprimat, intenţia de a reforma ANAF, în special Vama şi direcţia care se ocupă de marii contribuabili. În ce priveşte Vama, ministrul Teodorovici a promis că se va implica personal, dar precizând problema marilor contribuabili şi îndeosebi a celor din Bucureşti, contribuabili ce deţin ponderea principală, aici trebuind făcută o reformă radicală. Modernizarea tuturor vămilor din ţară constituie un obiectiv important, urmând ca toate vămile să fie dotate cu echipament de scanare, fapt ce va permite scanarea tuturor produselor ce intră în ţară, măsură care se consideră că va contribui la creşterea sumelor aduse la bugetul de stat.

Iniţiativă parlamentară radicală: fără direcţii regionale

Mai mulţi parlamentari au considerat de cuviinţă că ANAF-ul trebuie urgent reorganizat. Parlamentarii UDMR au propus un proiect de lege ce vizează desfiinţarea direcţiilor regionale de finanţe, şi mutarea atribuţiilor acestora la direcţiile judeţene, proiect ce a fost înregistrat la Camera Deputaţilor de grupul parlamentar al UDMR, în data de 21 iunie. De reţinut este faptul că pe lista semnatarilor se află deputaţii PNL Sorin-Ioan Bumb şi Corneliu Olar, deputatul USR Cosma Lavinia-Corina precum şi un deputat de la minorităţi, Daniel Vasile. Conform proiectului, cele 8 direcţii generale regionale ale finanţelor publice ar urma să se desfiinţeze şi să fie preluate prin fuziune prin absorbţie de către direcţiile finanţelor publice judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti. Conform susţinerilor celor de la Profit.ro, „ANAF nu se opune acestei restructurări şi este de părere că aceste direcţii regionale ar trebuit să îşi continue activitatea mai mult pe rol de îndrumare. Angajaţii acestor structuri regionale ar putea să fie preluaţi de direcţiile judeţene, dar numai în limita locurilor libere”. Acest proiect a provocat reacţii deosebite din partea multor personalităţi din domeniu.

Liber la combinaţii şi evaziune

Aceasta este părerea fostului şef al Fiscului, Gelu Diaconu, care susţine că acest lucru va însemna că Fiscul şi Vama vor ajunge în mâinile baronilor locali. Criticând dur această măsură, Gelu Diaconu arată că: „După reorganizarea ANAF pe regionale, adică după ce li s-au tăiat baronilor locali pârghiile/ relaţiile directe cu cei din Fiscul local (exeplu: o regională avea mai multe judeţe în subordine, dar conducerea/ decizia era într-un singur loc, la regională), PSD dă drumul la combinaţii şi la evaziune, reinventând administraţiile judeţene”. Câteva minţi înfierbântate din Parlament, împreună cu cozi de topor din ANAF lucrează la predarea la cheie a Fiscului şi Vămii către baronii locali. O astfel de măsură dă o mare satisfacţie UDMR! Alţii îmi zic că acesta este tocmai preţul plătit de Dragnea pentru că UDMR nu a votat moţiunea de cenzură. Acelaşi Dragnea care proclama ritos cât era ziua de mare cum face el regionalizarea României, ca ministru al Dezvoltării în perioada 2012-2014. Aşadar, pe lângă asemănarea cu vechea organigramă politizată a ANAF, care a funcţionat până în 2013, în acest proiect sunt câteva adevărate bombe de prostie, dintre care semnalez doar: trecerea birourilor vamale de frontieră ale Uniunii Europene în subordinea judeţelor. Vi-l imaginaţi pe Dumitru Buzatu (preşedintele Consiliului Judeţean Vaslui şi şeful PSD Vaslui, n.r.) dirijând traficul pe la Albiţa? Dar pe urmaşii lui Mazăre şi Nicuşor Constantinescu la comandă de facto a vămii Port Constanţa? Vor fi necesare peste 1.000 de noi funcţii publice în zona serviciilor interne (administrativ, resurse umane, contabilitate etc.) şi o puzderie de noi funcţii de conducere. O nebunie care se va termina peste minimum doi ani, având în vedere cât de laborios este un astfel de proces precum şi reinventarierea/redefalcarea patrimoniului. După blocarea informatizării ANAF, începută din păcate de tehnocraţi şi definitivată de PSD, aceasta este bomboana pe coliva ANAF.

ANAF are într-adevăr probleme

Păreri au apărut din partea multora vizând reorganizarea, pro şi contra, cert este un lucru: ANAF-ul nu a funcţionat bine nici înainte de 2013 şi nici după. Mai speră cineva că va funcţiona bine după această revenire la vechea formă de organizare?
În această instituţie au fost şi sunt probleme care nu ţin neaparat de modul de organizare, ci vizează mai degrabă aspecte privind îndeplinirea obligaţiilor de serviciu, informarea corectă a tuturor cetăţenilor în ce priveşte sumele datorate de contribuabilii persoane juridice şi fizice, de crearea unui sistem care să nu mai permită sustragerea unor persoane de la plata datoriilor către buget. Mai mult, se constată că un număr impresionant de persoane juridice ajung în insolvenţă/ faliment, statul nereuşind să mai recupereze sumele imense datorate de aceste entităţi. Problema ar fi cum s-a ajuns să se lase acumularea unor datorii atât de mari? Acest lucru este valabil şi în cazul persoanelor fizice care ajung să datoreze sume fabuloase uneori, sume care nu pot fi recuperate de la acestea întrucât au avut grijă să-şi înstrăineze bunurile, să caute tot felul de tertipuri prin care să pună ANAF-ul în situaţia de a nu încasa niciun leu de la ei. Astfel de aspecte ar trebui să preocupe pe parlamentarii noştri şi nu neaparat forma de organizare. Trebuie aduse modificări legislative care să nu permită săvârşirea unor fapte de natura celor arătate, care sunt cele ce conduc la mari nerealizări în ce priveşte încasarea sumelor datorate. Să sperăm că cineva va ajunge la concluzia că trebuiesc luate măsuri urgente în acest sens, altfel guvernanţii vor ajunge din ce în ce mai repede la fundul sacului an de an. Momentan putem constata că parcă ANAF-ul ,,ar lua de la cei săraci, cei cu venituri reduse şi ar da la unii bogaţi”, adică la unii care nu prea se îngrămădesc la plata sumelor uriaşe datorate statului. E doar o simplă părere. Vom reveni.

Leo IANCULESCU 6 - iulie - 2018

Lasa un raspuns


Justiţie securistic

Uluitor: şefa Secţiei judiciare din DNA, procuroarea Gabriela Popa, o ...

DGA Galaţi a sălta

Ofițerii de poliție judiciară din cadrul Direcției Generale Anticorupție (D.G.A.) ...

ANAF-ul ajunge în i

Autorităţile vor putea începe executarea silită a românilor care nu-şi ...