logoImpact EST nr. 844 - 25.10.2020

vladimir-putinTrecerea de la ideea comunistă la ideea rusă nu a fost evaluată corect. A trecut peste un an de la anexarea Crimeii, moment decisiv în renaşterea, cât se poate de palpabilă, a imperialismului rus. Avem în desfăşurare un război cât se poate de concret în Ucraina, în estul destul de apropiat de comodităţile şi somnolenţele politice de la noi. În Basarabia se duce încă un război, mediatic, care îşi propune să dezarticuleze substanţa identitară românească în cea „moldovenească”. Este în pregătire şi un alt război, al separatismului, bazat pe „bombele”etnice, cum sunt bulgarii şi găgăuzii din Taraclia şi Comrat, şi cum sunt ungurii din Ţinutul Secuiesc, un atac ce se pregăteşte intens. Rusia ne loveşte deja la toate nivelele războiului neconvenţional, „omuleţii verzi pacificatori” tropăie şi ne lucrează. În poligonul Mălina tropăie trupele NATO şi americanii sunt veniţi deja, cu avioanele, tancurile, elicopterele lor cosmice şi agită băţul prin gard către fiara rusească. Ei sunt gata de încă un experiment de forţă, undeva în est, departe de America. Noi, naivii şi victimele de serviciu, suntem pregătiţi să devenim cobaii lor? Iată de ce suntem datori să lucrăm la pregătirea (măcar) a unei gândiri de război, care ne poate face să stăpânim ceva din ideologia militarismului expansionist rusesc. Occidentul este diabolizat, se cultivă nostalgia pentru ţarism şi stalinism. Plutesc destule confuzii despre originile şi semnificaţiile putinismului. Se fac speculaţii prea puţin informate şi se ignoră genealogia ideilor îmbrăţişate de ofiţerul KGB, devenit şeful oligarhiei cleptocratice care controlează Federaţia Rusă. Tocmai de aceea este importantă claritatea ideilor şi a scriiturii, capacitatea de a lumina liniamentele şi conexiunile adeseori invizibile care definesc un sistem de gândire întemeiat pe mituri imperiale şi nostalgii teluric-ancestrale. Alain Besançon este ghidul ideal în acest voiaj prin gândirea lui Putin. Este unul dintre cei mai avizaţi cunoscători ai tradiţiilor intelectuale ruse, a scris cărţi esenţiale de istorie rusă şi de sovietologie. A fost printre acei puţini gânditori care au prevestit, cu argumente cât se poate de solide, ineluctabila prăbuşire a sovietismului. Prin traducerea unei lucrări a lui Alain Besancon, făcută de Vladimir Tismaneanu şi Marius Stan, avem privilegiul de a sta la masa celor care îl descifrează pe sovietologul preferat de elita românească, inclusiv de Monica Lovinescu şi Virgil Ierunca. Vorba traducătorilor, e un studiu pe care „îl recomandăm tuturor celor care refuză ochelarii de cal ai ideologiilor procustiene.” S.V.

Ce se citeşte astăzi la Moscova şi în particular în mediile intelectuale din anturajul lui Putin?

Ivan Ilin este un filosof expulzat din Rusia în 1922. Este interesant prin respingerea teoriilor lui Tolstoi. Instalat în Germania, partizan feroce al albilor, a salutat mişcarea nazistă. “Patriotismul, credinţa în identitatea poporului german şi în forţa geniului germanic, sentimentul onoarei, faptul de a fi gata pentru sacrificiul de sine, justiţia socială, unitatea care transcende clasele, fraternă şi naţională, acesta este spiritul care întemeiază substanţa acestei mişcări”. După război, constată “erorile” nazismului şi preferă principiile lui Franco şi Salazar. Putin îl citează cu plăcere pe Ilin. În fapt, acesta spera în sosirea unui lider (guide) care “să izbească în inamic în loc de a rosti vorbe goale; care conduce, în loc de a se vinde străinului”. Este vorba de “verticala puterii”.

Igor Panarin, profesor la Universitatea din Moscova, a primit premiul Soljeniţin pentru o carte despre “Civilizaţia ortodoxă într-o lume globalizată” care saluta revanşa unei Rusii înapoiată tehnologic, dar avansată din perspectiva spirituală în raport cu un Occident înfeudat tehnologiei. Teoretizează pentru Rusia un “capitalism conservator”. Face adeseori referinţe la Huntington –cu a sa carte The Clash of Civilizations– şi la Alain de Benoist. Între Occident şi Asia, Rusia se găseşte într-o poziţie mediană, adăposteşte în sinea ei un “orient interior”. Asemeni evreilor, Rusia este aleasa, dar evreii s-au normalizat creându-şi propriul stat şi adoptând modurile de viaţă şi gândirea Occidentului. Doar poporul rus, călăuzit de ortodoxie, rămâne purtătorul speranţelor umanităţii. El, acest popor, este în chip intrinsec, unul mesianic.

Piotr Saviţki este de formaţie geograf. Demonstrează prin floră şi faună faptul că are bune cunoştinţe despre unitatea zonei pe care o acoperă Rusia, Siberia, Turanul, cât şi despre originalitatea ei în raport cu zonele vecine. De aici îşi extrage argumentele pentru ataşamentul său la eurasianism.

În fine, Aleksandr Dughin, cel mai celebru dintre ei, care a ajuns la o anumită notorietate în Europa occidentală. Se pretinde un guru à la Russe, cu barba sa deasă şi cu deghizarea în veştminte de ţăran. Dughin se prezintă ca geopolitician. Se inspiră fără probleme din autori occidentali precum Carl Schmitt. Propune, în jurul zonei propriu-zis ruso-asiatice, alianţe transformabile în protectorat, între care cea dintâi ar fi Germania. Are planuri de cucerire (a se vedea textul citat de F. Thom, publicat în Commentaire), gândirea sa utilizează tradiţionalismul din care îi citează şi îi traduce pe marii autori, în primul rând René Guénon, şi se asociază cu versiunile ezoteriste ale creştinismului, în special cel ruso-ortodox. Îl citează adeseori pe Alain de Benoist.

Pentru detalii despre aceste doctrine şi pentru alţi autori din aceeaşi specie, trimit la cele două cărţi de Laruelle şi Eltchaninoff. Este vorba, dincolo de variaţiuni individuale, de aceeaşi caşă (kacha), de aceeaşi mâncare de hrişcă. Temele care apar din această amestecătură conceptuală sunt mereu aceleaşi: un melanj de istoriozofie, însă blindat de “ştiinţă”. Scientismul face legătura dintre aceste mari naraţiuni şi ideologiile garantate de ştiinţele care au fost materialismul dialectic leninist şi nazismul. În raport cu acesta din urmă, remarcăm deschidere şi admiraţie. Dacă Hitler nu ar fi avut nefericita idee de a ataca Rusia, ar fi fost multe de preluat din regimul pe care l-a instituit. Trupele Waffen-SS prezintă, de pildă, soluţii interesante. Primatul voinţei asupra analizei raţionale, “passionarnost’”, sunt trăsături împrumutate de la fascism, din orientarea vag nietzscheană adoptată de nazismul hitlerist. Prin intermediul ezoterismului, Dughin şi amicii săi se întâlnesc cu gândirea ocultistă a Epocii de argint de la începutul secolului XX, care a infiltrat atât de puternic pictura (Kandinski, Malevici), muzica, literatura şi, de asemenea, ceea ce se numeşte “relighioznaia filosofia”.

(va urma)

1 - mai - 2015

Lasa un raspuns


http://impact-est.ro/wp-content/uploads/Main_Logotype_Galati.jpg

Persoană trimisă

Procurorul din cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul Galaţi a ...

Farmaciile şi fieru

În două ediţii la rând am publicat TOP 2019, alcătuit ...