logoImpact EST nr. 787 - 15.09.2019

http://impact-est.ro/wp-content/uploads/banner.jpg

Preşedintele UNBR, Gheorghe Florea: „Noul Cod de procedură Civilă este făcut pentru o ţară săracă”
Preşedintele Tribunalului Bucureşti, Laura Andrei: „Gestionarea unei arhive în termenii editaţi de noul Cod de procedură civilă poate să fie începutul unui eşec rasunător”

 

Institutul Naţional al Magistraturii a organizat luni, 19.11.2012, Conferinţa „Implicaţiile Noului Cod Civil şi Noului Cod de procedură civilă asupra raporturilor dintre judecători şi avocaţi”. Mediul avocaţial a fost reprezentant de conducerea Uniunii Naţionale a Barourilor din România, respectiv preşedintele Gheorghe Florea (foto2), vicepreşedintele Ionel Hasotti si consilierul Traian Briciu. De cealaltă parte, judecătorii au fost reprezentaţi de preşedintele Tribunalului Bucureşti, judecătoarea Laura Andrei (foto 1) şi de judecătorul Valentin Mitea, preşedinte al Curţii de Apel Cluj. Avocatul Gheorghe Florea a afirmat în timpul prezentării temei sale, „Rolul avocaţilor în cercetarea procesului cu privire specială la procedura administrării probelor în Noul Cod de procedură civilă” că Noul Cod de procedură civilă este făcut „pentru o ţară săracă” de „oameni care au devenit bogaţi”.

În timpul discursurilor, judecătoarea Laura Andrei şi-a expus punctul de vedere faţă de Noul Cod de procedură civilă, expunând probleme pe care le vor intâmpina atât avocaţii cât şi judecătorii în aplicarea noilor prevederi. Laura Andrei a afirmat că din punctul său de vedere, ca preşedinte de instanţă şi din punctul de vedere al întregii echipe de conducere de la Tribunalul Bucureşti Noul Cod de procedură civilă reprezintă o provocare. Preşedintele Tribunalului Bucureşti şi-a exprimat şi viziunea faţă de modul în care şi-ar fi dorit să arate Noul Cod de procedură civilă, care în opinia sa ar fi reprezentat un beneficiu pentru judecători şi avocaţi. În opinia judecătoarei, este necesar ca fiecare cauză să aibă o echipă formată din judecător, grefier şi arhivar, care să gestioneze de la bun început situaţia unei cereri de chemare în judecată.

 

Gheorghe Florea spune că avocaţii nu sunt multumiţi de Noul Cod de procedură civilă

Preşedintele UNBR Gheorghe Florea susţine că s-a depăşit etapa în care să fie contestată adoptarea Codul civil şi Codului de procedură civilă, iar singura posibilitate în momentul de faţă o reprezintă dezbaterea publică pe marginea acestora, în aşa fel încât să se găsească soluţii pentru clarificarea „faliilor care sunt preconizate a fi adâncite”: „Codul astă (n.red. – Noul Cod de procedură civilă) este făcut pentru o ţară săracă. Este făcut posibil de oameni care au devenit bogaţi cei care au lucrat la el, unii pentru că au reuşit să aiba o bogăţie în ceea ce priveşte ştiinţa de carte, alţii pentru că sacrificându-şi ştiinţa de carte au intrat şi în altarul justiţiei şi au pledat ca avocaţi. Nu înseamnă că oamenii aceştia l-au făcut ca să nu fie aplicat într-o ţară despre care s-a ştiut dintotdeaua că este săracă, nu are condiţii materiale de genul celor care sunt preconizate în cod şi care repetate în continuare devin un mit în raport de care bogăţia reală a sistemului judiciar din România, inteligenţa, dedicaţia de care dau dovadă pana la sacrificiu judecatorii romani in majoritatea lor si onestitatea majoritatatii care respecta sfant juramantul profesional de avocat cred ca constituie elemente care ne permit ca atunci cand sunt toate conditiile sa decida cei care decid, ascultand vocea profesionistilor, ca este cazul sa puna in aplicare efectiv legi care pot sa fie aplicate. Nici avocatii nu sunt multumiti, dar s-a depasit faza adoptarii codurilor. Ei de acum incearca sa gaseasca solutii prin discutii oneste si publice ca atunci cand intra in vigoare sa nu se adanceasca falii care sunt preconizate a fi adancite. Nu este loc de razboaie acolo unde legea este lege clara”.

Gheorghe Florea: „Codul este facut pentru cei care sunt destinatarii normei”

Avocatul Gheorghe Florea a apreciat ca o noutate a Noului Cod de procedura civila schimbarea sintagmei „rolului activ al judecatorului ” in rolul judecatorului in aflarea adevarului”: „Spre deosebire de alte situatii Noul Cod de procedura civila roman are o noutate absoluta respectiv chiar in capitolul in care s-a ferit sa il intituleze rol activ al judecatorului, in ciuda faptului ca acest Cod si-a permis sa ii gaseasca o denumire marginala, rol activ al executorului judecatoresc, nu mai exista notiunea tehnico-juridica, nici macar marginala a rolului activ al judecatorului si art. 22 se refera la rolul judecatorului in aflarea adevarului, nu neg, cu acelasi continut tehnico-procesual. (…) Codul este facut pentru cei care sunt destinatarii normei”.

Laura Andrei: „Gestionarea unei arhive in termenii editati de Noul Cod de procedura civila poate sa fie inceputul unui esec rasunator”

Presedintele Tribunalului Bucuresti Laura Andrei a prezentat in timpul discursului sau care sunt masurile organizatorice necesare unei bune desfasurari a procesului civil si masurile organizatorice privind cercetarea judecatoreasca. Laura Andrei a precizat ca aplicarea Noului Cod de Procedura Civila reprezinta o provocare prin prisma fluxului de documente si a gestionarii circuitului dosarelor in sistemul impus de Noul Cod. Judecatoarea Laura Andrei a afirmat ca Tribunalul Bucuresti ruleaza anual in jur de 400.000 de dosare, subliind ca „gestionarea unei arhive in termenii editati de Noul Cod de procedura civila poate sa fie inceputul unui esec rasunator”: „Organizarea unei instante este esentiala pentru succesul oricarui proiect de lege care isi doreste sa schimbe ceva in sistemul judiciar. O buna organizare a instantei si o buna intrepretare a bucatariei interne poate sa constituie o premiza importanta in rezolvarea prompta a dosarelor pe care le are. Eficienta unui management inseamna ca inainte de orice judecatorul sa aiba la indemana toate instrumentele si toata linistea pentru a-si putea derula sedinta de judecata fara niciun fel de probleme. Asta este responsabilitatea sefilor pe care in urma unui examen a avut sansa sau nesansa sa ii aiba. Nu va ascund ca din punctul de vedere al unui presedinte de instanta si din punctul de vedere al intregii echipe de conducere de la Tribunalul Bucuresti Noul Cod de procedura civila este o provocare. Este o provocare si cu siguranta pentru oricare din colegii care vin din tara fluxul de documente si gestionarea circuitului dosarului in sistemul Noului Cod de procedura civila este o problema si un semn de intrebare. (…) Pentru o instanta care ruleaza anual in jur de 400.000 de dosare gestionarea unei arhive in termenii editati de Noul Cod de procedura civila poate sa fie inceputul unui esec rasunator, o scufundare totala a activitatii pe fiecare complet de judecata, sau dimpotriva poate sa fie realmente castigul vizat de legiuitor prin Noul Cod de procedura civila. O sa spuneti ca instanta nu inseamna numai registratura, numai arhiva, numai circuit de documente. Instanta inseamna in primul rand solutiile pe care noi le pronuntam ca judecatori in dosarele pe care le instrumentam. Putem sa avem judecatori foarte buni, putem sa avem solutii minunate, dar putem sa avem o lipsa totala de organizarea si de suport in interiorul unei instante care sa conduca la catastrofa orice procedura. Fie si prin simplul fapt ca nu o sa puteti solutiona dosarele fiindca nu aveti tot ceea ce trebuie. De partea cealalta, din perspectiva avocatilor, interfata imediata este o registratura in care se vor duce pentru clientii lor cu cererile de chemare in judecata sau cu varii documente, este arhiva in care probabil nu vor mai regasi nimic din ordinea cunoscuta de ani de zile, este o totala lipsa de coordonare la ceea ce inseamna accesul la dosar dupa ce cererea a fost depusa iar asta poate sa ingreuneze foarte tare munca unui avocat”.

Laura Andrei: „Mi-as fi dorit o echipa ideala judecator-grefier-arhivar”

Pe de alta parte, judecatoarea Laura Andrei si-a expus si viziunea asupra modului in care ar fi dorit sa arate Noul Cod de procedura civila si cum ar fi vrut sa fie aplicat pentru o mai buna functionare a sistemului judiciar: „As incepe prin a va spune cum visam eu sa pun in aplicare Noul Cod de procedura civila si cum as fi dorit sa dispun de „n” resurse materiale si umane ca lucrurile din acest Cod sa fie un beneficiu pentru noi, pentru colegii avocati, consilieri juridici dar in primul rand un beneficiu pentru justitiari. Mi-as fi dorit o echipa ideala judecator-grefier-arhivar, care sa gestioneze de la bun inceput situatia unei cereri de chemare in judecata. Mi-as fi dorit ca de la momentul 0 de depunere a actiunii in registratura civila acea actiune sa fie scanata imediat, daca nu este transmisa in format electronic. Mi-as fi dorit ca pasul imediat urmator dupa repartizarea spre un complet de judecata a unei cereri de chemare in judecata, ea sa ajunga electronic la judecatorul careia i-a fost repartizata, iar acela judecator sa dispuna rapid comunicarea tot in format electronic a acelei cereri catre partea chemata. La fel mi-as fi dorit ca in cel mai scurt timp sa primesc tot electronic intampinarea si sa pot sa o transmit reclamantului, avocatului lui, si toata lumea sa stie din start pe ce poate sa mizeze. Mi-as fi dorit ca fiecare document depus la dosar sa fie scanat si sa am un dosar in format electronic care in baza unei semanturi electronice sa fie accesibil in orice moment avocatilor desemnati partilor din dosar. Este idelul cred pentru o instanta de judecata. Este idealul cred pentru ca in acest fel poti sa elimini tot ceea ce inseamna kilometri de arhiva pe suport de hartie, iar pentru Tribunalul Bucuresti arhiva pasiva in momentul de fata se cifreaza undeva la 20 de kilometri”.

Lumea justitiei 23 - noiembrie - 2012

Lasa un raspuns


E. Ciorici s-a înv

După vreo trei-patru rocade cu Silviu Pripoaie, tizul meu, Eugen ...

Șeful Poliției, Do

Chiar că nu mai ştim cine pe cine şi cine ...

Inculpatul vameş Bu

Parcă scriem pe garduri, pe ziduri, ca pe insula vremelnică ...

10 septembrie 2019 -

Sursa foto: Arhiva Bibliotecii „V.A. Urechia”