logoImpact EST nr. 755 - 14.12.2018

După ce a a fost anunţată cu mare pompă prin presa obedientă, celebra achiziţie a mijloacelor de transport în comun a dat în şanţ.

Primăria municipiului Galaţi declara că vrea să cumpere 50 de autobuze electrice hibrid cu finanţare de la Administraţia Fondului de Mediu, prin Programul privind îmbunătăţirea calităţii aerului şi reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, utilizând autovehicule mai puţin poluante în transportul public local de persoane.
Datele sunau impresionant. Valoarea totală a proiectului „Achiziţia de mijloace de transport mai puţin poluante – 50 de autobuze noi electrice hibrid de către municipiul Galaţi” este de 81.375.000 de lei (fără TVA), cheltuieli eligibile, din care 65.100.000 lei (fără TVA) plus 12.369.000 (TVA), reprezintă finanţare nerambursabilă din Fondul pentru Mediu. Contribuţia municipiului Galaţi este de 20% din valoarea eligibilă a proiectului, în cuantum de 16.275.000 lei (fără TVA).
La sfârşitul lui septembrie, Consiliul Local aprobase, la propunerea primarului Pucheanu, un studiu de oportunitate legat de respectiva achiziţie, în care se analizează costurile, beneficiile şi posibilităţile de finanţare a investiţiei, precum şi o hotărâre privind întocmirea documentaţiei de obţinere a finanţării de la Fondul de Mediu.
Mai puţin sesizabilă era pielea ursului din pădure: la aceste fonduri se pot înscrie în cursa pentru finanţare toate judeţele, iar banii nu ajung pentru toate cererile, după cum recunoştea, indirect, chiar primarul Pucheanu:
”S-a ivit această oportunitate, posibilitatea achiziţionării autobuzelor pe fonduri de mediu. Încercăm. Nu are nimeni garanţia că va fi declarat câştigător, fiind un concurs de proiecte. Momentan, încercăm astfel. Dacă nu va fi aprobat, cu siguranţă vom achiziţiona din alte surse. La acest proiect nu renunţăm. Vreau ca municipiul Galaţi să aibă un transport public în comun modern, care să le ofere cetăţenilor servicii de calitate şi condiţii civilizate de transport”.

Dar primarul Ionuţ Pucheanu s-a trezit în ofsaid săptămâna trecută, după ce directorul Transurb a anunţat, oficial, achiziţia unui alt lot de autobuze SH.
”De când a venit frigul, nu mai putem scoate pe traseu toate mijloacele de transport pe care le deţinem pentru că autobuzele pornesc mai greu, se strică… În prezent parcul auto are 135 de autobuze şi ar trebui să ieşim pe traseu cu 115, iar 20 să fie în aşteptare pentru a înlocui autobuzele care se strică pe traseu. Acum noi putem ieşi doar cu 107 autobuze pe traseu pentru că restul sunt defecte. Nu ne permitem să aşteptăm până cînd vor veni cele noi, iar eu nu mă întind decât atât cât mă ţine plapuma”, susţinea proaspătul director Transurb Galaţi, Mihai Cadinoiu.
Aşa că SC Transurb SA lansează, în Sistemul electronic de achiziţii publice SEAP, o licitaţie pentru achiziţia a 30 autobuze urbane diesel second-hand, de 12 metri lungime, cu podea joasă. Licitaţia este împărţită în trei loturi de câte zece autobuze: „Fiecare lot va avea aceeaşi marcă, tip şi producător, destinate transportului public local de persoane din municipiul Galaţi cu minim următoarele caracteristici ale motorului: minim EURO IV, tip DAF / MAN D0834-02/D0836 LOH-03/echivalent, putere motor pana la 200 kW, 6 cilindri în linie. Fiecare dintre autobuzele solicitate trebuie să fie cu ani de fabricaţie şi prima înmatriculare nu mai vechi de 2007”, se preciza în anunţul postat în SEAP.

Primarul a reuşit s-a-nchidă gura – rămăsese, probabil, ca la dentist – şi l-a chemat la ordine pe directorul Transurb: „Refuz categoric să susţin un astfel de proiect care nu are nimic în comun cu strategia asumată de mine şi Consiliul Local. În condiţiile în care actuala administraţie depune eforturi considerabile pentru ca transportul public în comun să fie modernizat, nu admit ca directorul unei societăţi publice subordonate să nu ţină cont de hotărârile Consiliului Local şi de proiectele pe care le avem în derulare. Este inacceptabil ca municipiul Galaţi să continue să achiziţioneze pentru cetăţenii săi mijloace de transport în comun la mâna a doua, de o calitate îndoielnică. Achiziţia de autobuze second hand nu este singura opţiune pentru ca societatea să nu se confrunte cu probleme în sezonul rece. SC Transurb SA Galaţi va beneficia de tot sprijinul nostru şi va fi susţinută în aşa fel încât să treacă cu bine peste iarnă. O prioritate a mandatului meu este înnoirea parcului auto al Transurb şi realizarea unui management de trafic modern şi nu am de gând să renunţ la acest obiectiv. Motiv pentru care solicit ferm conducerii SC Transurb SA Galaţi să-şi reevalueze opţiunile şi să-şi reconsidere poziţia”, a declarat Ionuţ Pucheanu.
Aşa că Transurb SA anunţă că, „în urma discuţiilor cu reprezentanţii Primăriei Galaţi, s-a hotărât renunţarea la procedura privind organizarea licitaţiei pentru achiziţionarea a 30 autobuze urbane diesel, de 12 metri lungime, cu podea joasă”.
„Conducerea Transurb şi primarul municipiului Galaţi, Ionuţ Pucheanu, au convenit să demareze, în regim de urgenţă, procedurile privind achiziţionarea unor autobuze noi de tipul Euro 6. Decizia este luată în conformitate cu dorinţa municipalităţii şi a societăţii noastre de a moderniza infrastructura de transport prin achiziţionarea de troleibuze, autobuze şi tramvaie noi” revine Mihai Cadinoiu, directorul Transurb.
Rezumând – licitaţia pentru achiziţia autobuzelor second hand (cu o valoare totală de aproape 1 milion de euro) a fost anulată, iar Transurb urmează să iniţieze o nouă licitaţie, cu o valoare de aproximativ 4 milioane de euro, pentru achiziţia a 20 de autobuze noi.
De unde încă trei milioane de euro? Mihai Cadinoiu explică: societatea Transurb SA nu dispune de aceşti bani şi va încerca să acceseze un împrumut bancar. Doamne-ajută. Dacă nu, Doamne fereşte.

Dan Manole 30 - noiembrie - 2018

One Response so far.

  1. Stan spune:

    Nu pot să înţeleg cum poate această societate de transport să fie o problemă atât de mare? Ce se ascunde de fapt în jurul tuturor maşinaţiilor de la acest Transurb despre care aţi tot scris?

Lasa un raspuns


Scandalul corvetelor

Acum trei săptămâni, Ministerul Apărării a deschis, în sfârşit, plicurile ...

Conducerea Spitalulu

După modelul consacrat de către comisarul şef Marius Dobrea, şeful ...

Speranţă cu clauz

Deşi, chiar în mandatul lui Ionuţ Pucheanu, multe străzi s-au ...