logoImpact EST nr. 787 - 15.09.2019

http://impact-est.ro/wp-content/uploads/banner.jpg

Recentele evenimente politice din România au forţat Comisia Europeană să le aloce un capitol distinct şi consistent, pe lângă analiza celor patru criterii consecrate prin Mecanismul de Cooperare şi Verificare. În acest caz, cerinţele sunt mult mai precise şi imperioase şi sunt sintetizate într-un capitol numit „Respectul pentru statul de drept şi independenţa justiţiei”. Iată-le:

1. Guvernul să adopte imediat şi să publice o ordonanţă de urgenţă pentru abrogarea Ordonanţei de urgenţă 38/2012 (care limita puterile Curţii Constituţionale – n.r.)
2. Guvernul să adopte imediat şi să publice o ordonanţă de urgenţă pentru abrogarea Ordonanţei de 
urgenţă 41/2012 (care anula cvorumul la referendum – n.r.)
3. Să respecte în viitor cerinţele constituţionale în emiterea de ordonanţe de urgenţă
4. Să asigure publicarea imediată a tuturor actelor în Monitorul Oficial, inclusiv deciziile CCR
5. Cere tuturor partidelor politice şi autorităţilor guvernamentale să respecte independenţa sistemului judiciar, cu un angajament de a disciplina orice membru de Guvern sau de partid care subminează credibilitatea judecătorilor criticând decizii ale instanţei sau care pune presiune asupra acestora
6. Să numescă un Avocat al Poporului care se bucură de sprijinul tuturor formaţiunilor politice, printr-o procedură transparentă şi obiectivă, care să conducă la alegerea unei persoane cu autoritate, integritate şi independenţă de necontestat
7. Să introducă un proces transparent de numire a Procurorului General şi Procurorului şef al Direcţiei Naţionale Anticorupţie. Acest proces ar trebui să includă aplicaţii deschise, bazate pe criterii de competenţă profesională, integritate şi un palmares de acţiuni anticorupţie. Nicio propunere de numire nu ar trebui să fie făcută sub preşedinţia interimară
8. Să nu acorde graţieri în timpul preşedinţiei interimare
9. Să se abţină de la numirea miniştrilor cu probleme de integritate. Reprezentanţi ai Guvernului care sunt în această situaţie să se retragă
10. Să adopte proceduri clare prin care să ceară demisia membrilor Parlamentului cu deciziile finale privind incompatibilitatea şi conflictul de interese sau cu condamnări definitive. 

Alte recomandări ale Raportului MCV

Un alt set de recomandări sunt formulate în raport şi vizează strict sistemul judiciar, responsabilizarea şi disciplinarea acestuia, integritatea, lupta împotriva corupţiei. 

Adoptarea unui plan pentru punerea în aplicare a tuturor celor patru coduri. 

Restructurarea sistemului de instanţe şi parchete, reechilibrarea personalului şi a volumului de muncă, conform programului finanţat de Banca Mondială.

Acord între CSM şi Guvern pe responsabilitatea şi integritatea sistemului judiciar. Noile legi privind răspunderea disciplinară şi promovarea la Înalta Curte sunt un exemplu de urmat.

Protejarea reputaţiei sistemului judiciar. În cazuri de abateri grave pot fi luate decizii asupra drepturilor individuale cum ar fi pensiile. 

Performanţă a Inspecţiei Judiciare.    

Punerea în aplicare în instanţe a unui ghid de bune practici de condamnare, management de caz, administrarea de probe, cu un accent pe infracţiuni economice şi achiziţii publice.

Publicarea motivărilor instanţei imediat după ce hotărârile sunt pronunţate, suspendarea perioadelor de bază de prescripţie medicala la începutul unei anchete judiciare.

Continuarea măsurilor luate de la Înalta Curte de a accelera procesele de corupţie la nivel înalt, asigurarea că perioadele de prescripţie sunt evitate şi introducerea de măsuri similare la alte instanţe. 

Rezultatele obţinute de către Ministerul Public şi DNA trebuie continuate sub viitoarele conduceri.  

E nevoie de un palmares convingător de sancţiuni prompte şi cu efect de descurajare în cazurile Agenţiei Naţională de Integritate.   

Implementarea Strategiei Naţionale Anti-Corupţie astfel încât toate agenţiile guvernamentale să raporteze anual cu privire la prevenirea şi sancţionarea corupţiei, fraudei şi conflictelor de interese.  

Istoric relevant în urmărirea penală a spălării de bani ca infracţiune de sine stătătoare şi rezultate convingătoare prin confiscarea extinsă.

Rezultate mai bune în prevenirea şi sancţionarea corupţiei, fraudei şi conflictelor de interese în domeniul achiziţiilor publice în toate sectoarele de activitate ale Guvernului.

22 - februarie - 2013

Lasa un raspuns


E. Ciorici s-a înv

După vreo trei-patru rocade cu Silviu Pripoaie, tizul meu, Eugen ...

Șeful Poliției, Do

Chiar că nu mai ştim cine pe cine şi cine ...

Inculpatul vameş Bu

Parcă scriem pe garduri, pe ziduri, ca pe insula vremelnică ...

10 septembrie 2019 -

Sursa foto: Arhiva Bibliotecii „V.A. Urechia”