; charset=UTF-8" /> Avem clienţi captivi, dar nu e monopol, căci nu eu hotărăsc preţul | Impact EST nr. 796
logoImpact EST nr. 796 - 19.11.2019

http://impact-est.ro/wp-content/uploads/banner.jpg

IstrateeeeeDirectorul Calorgal, Cristian Istrati, face studiul efectului gigacaloriilor asupra conductelor cu pierderi planificate

 

Reporter: Dle director, Calorgal insistă să existe tot în parametrii pierderilor anticipate şi transferate consumatorilor captivi ai sistemului monopolist de stat?

Cristian Istrati: Pierderile din sistem există, dar nu se transferă pe consumator. Apaterm este un capitol închis. Pierderile de la Apaterm se vor recupera, banii trebuie transferaţi către CET şi Romgaz.

Rep.: Cum se pune problema termiei pentru sezonul 2015-2016?

C.I.: Avem acordul cu Mittal pentru apa caldă, şi acum intră CET în funcţiune, pentru căldură. S-a semnat hotărârea pentru angajarea împrumutului pe 20 de ani, pentru asigurarea căldurii în municipiu. Şi preţurile au scăzut. Anul trecut s-a plătit 200 de lei pentru o gigacalorie, anul acesta se va plăti doar 180 de lei. Este un ajutor, sperăm ca oamenii să şi plătească. Apaterm de asta s-a închis, deoarece s-a considerat că merge şi aşa. Nu merge, la Romgaz s-a listat pe bursă, deci vorbim de capital privat, se socoteşte ce s-a băgat şi ce iese, şi atunci, normal, te pune să plăteşti în avans, îţi sistează când n-ai plătit… Nu mai dă telefon un deputat, un senator…Nu se mai fac chestii din astea. Şi cu Mittal a fost la fel-banii înainte. Acum se vor face nişte plăţi, în avans, ca să aibă ei o stare de confort, că nu furnizează şi nu vor fi plătiţi.

Rep.: Dacă vorbim de criterii de piaţă, de ce nu sunt tot de piaţă şi principiile de funcţionare a distribuitorului? De ce să avem acest monopolism, de ce să nu fie licitaţie pentru adjudecarea reţelelor de distribuţie ale Primăriei, pentru furnizarea de sevicii de termie?

C.I.: E reţeaua CL, e domeniu public, nu se poate înstrăina, dar managementul şi seviciile le poate scoate la licitaţie, şi probabil că va fi una dintre soluţiile de viitor.

Rep.: De ce totuşi a fost încredinţare directă, şi nu licitaţie?

C.I.: A fost încredinţare directă pentru că Calorgal este operator regional. Aşa cum este şi Apăcanal.

Rep.: Aţi mai rămas operator regional? Acum ceva timp aţi renunţat, aţi devenit operator local…

C.I.: Am rămas operator regional, cu Şendreniul şi Tecuci. Managementul poate fi însă încredinţat direct, putem încerca. Dacă există voinţă. Că se va găsi o soluţie mai bună, că vor fi bani să facem noi producţie, că va fi şi producătorul şi distribuitorul la un loc, vom vedea. Nu se poate face peste noapte o aşa investiţie…

Rep.: Spunem asta de 25 de ani! Trebuie să alegem o ultimă noapte?

C.I.: Ha, ha! Cinstit, cineva plăteşte pentru ultimii 25 de ani. Nu e căldură, autorităţile locale sunt vinovate. Nu ştiu dacă undeva s-a vândut nu ştiu ce şi un director Istrati este de vină…Plec eu, vine altul, dar problemele rămân aceleaşi. Dacă am 40 de mii de clienţi captivi, atunci am cerere, deci preţul poate fi de 600 de lei pe gigacalorie. Cine vrea, vrea, cine nu, nu! Atunci, am şi profit, îmi rămân şi mai puţini oameni, că se reduce numărul de blocuri…Nu se poate aplica, este totuşi un serviciu public. Autoritatea locală este nevoită să asigure căldură celui care cere. Cei care au centrale pe o scară nu pot cere tăierea ţevilor. Țevile rămân, sunt în inventar, nu ai voie să le tai, pentru că mâine vine cineva, un bătrân, o familie de tineri, care nu poate prelua o centrală, nu-şi permite investiţia…Şi atunci vine la noi, face o cerere că vrea căldură şi trebuie să-i dai. Nu poţi refuza, n-ai cum s-o dai.

Rep.: Verificaţi cine a tăiat ţevile?

C.I.: Da, facem, suntem în plină inventariere. Vrem să facem convenţiile individuale, anexă la contractul cu asociaţia, facem şi situaţia cu consumatorii, cu suprafaţa radiantă, ca să ştii ce taxezi. Calculul nu-l facem noi, se face la asociaţii, au contract cu firmele de repartitoare, ei distribuie cheltuielile pe părţile comune. Pe baza inventarierii, cetăţeanul poate plăti direct la casieria Calorgal. Banul va fi pe o relaţie directă, fără să se mai încurce prin asociaţie, fără întârzieri, fără probleme. Clientul are astfel garanţia că îi vom livra căldură. Noi suntem totdeauna cu sabia deasupra, Romgaz nu discută decât pe principiul„mi-ai dat, ţi-am dat!”.

Rep.: Ce-ar fi să fie Calorgal serviciu public?

C.I.: Da, dar atunci nu va mai fi intercomunitar. Acum este un SA cu reglementările din domeniu.

Rep.: Ce garanţii avem că Calorgal nu este decât un Apaterm cu altă denumire? E vreo revoluţie în funcţionare?

C.I.: În primul rând, am schimbat fluxul banilor: suntem doar clientul şi noi. Aici a fost o mare hibă şi Apatermul nu a funcţionat. Va fi nevoie de mai mulţi oameni angrenaţi în teren, dar va fi şi conştientizarea de către client a faptului că dacă nu plăteşti, e o problemă-ţi se închide serviciul. Sigur că ne-ar ajuta o distribuţie pe orizontală. Este scumpuţă, dar ar fi una dintre soluţiile cu care n-am mai avea probleme. Avem o discuţie cu BERD, să facem în primăvară un proiect pilot. Blocurile arondate la două puncte termice să aibă şi distribuţie pe orizontală. Pot fi PT-uri deja modernizate, şi să investim maiu mult în distribuţie. Au fost solicitări de model de la locatari, să vadă cum se face-poate pe cheltuiala lor-o distribuţie pe orizontală. E o idee, poate prin puterea exemplului am putea sensibiliza…

Rep.: Pe ce criterii alegeţi blocurile şi PT-urile?

C.I.: Aici va fi o o discuţie cu cei de la BERD. Vedem ce va fi, cum alegem, dacă din cele modernizate…E un început bun. Dacă ar fi existat această distribuţie, nici Apaterm nu ajungea în faliment. Avem clienţi captivi, dar nu e monopol, căci nu eu hotărăsc preţul. Dacă câştigi încrederea clientului, nu ai probleme.

Rep.: Schimbările vin, comunismul de bloc rămâne, rău-platnicii nu plătesc, pentru că nu le puteţi face nimic!

C.I.: Rău platnicii sunt de mai multe feluri. Cei cu care s-a confruntat Apaterm sunt cei pe care asociaţia nu i-a bătut la cap. Au sărit de suta de milioane şi la un moment dat era imposibil să mai revină la zi. Omul ăla trebuia executat, şi el aştepta să se întâmple ceva…Asociaţia nu şi-a făcut treaba. Debranşarea este ultima soluţie, acum cetăţeanul semnează că este de acord să-l blindăm în caz de neplată. Dar, una este de o restanţă de 2-3 milioane, cu notificare de plată, cu eşalonare…Oricui i se poate întâmpla un eveniment nefericit. Cel care este rău intenţionat, la a doua lună de neplată suntem cu executorul şi cu jandarmul la uşă, nu se mai ajunge la sume colosale. Va fi vorba de 6-7 milioane, cât consumă el la trei-patru camere. Va fi o chestie operativă, cu mai multă muncă de teren.

Silviu VASILACHE 22 - noiembrie - 2015

Lasa un raspuns


De 16 ani, Gh. Marda

Toate fişetele şi rafturile redacţiei Impact-est, inclusiv un compartiment al ...

Bugetarii de lux Ali

Familia Alin şi Paula Stafie este una norocoasă şi cu ...