; charset=UTF-8" /> Gazul livrat trebuie plătit şi, prin protocol, trebuie să garantăm că sistemul va sta în picioare | Impact EST nr. 796
logoImpact EST nr. 796 - 19.11.2019

http://impact-est.ro/wp-content/uploads/banner.jpg

MustafaaaaAdministratorul special pentru Electrocentrale în insolvenţă Galaţi, Sinan Mustafa, vede rezolvări de fundament ale termiei populare

 

Reporter: Dle Mustafa, sistemul termic de la Galaţi insistă să existe, în aceeaşi parametri ai pierderilor planificate, şi aceste pierderi să fie transferate pe consumatorul captiv în sistem. Ce ne facem cu monopolismul de stat în serviciul public de termie?

Sinan Mustafa: Da, este monopolism de stat, dar şi pentru că alţi agenţi nu-şi doresc să activeze pe piaţa respectivă. Iar piaţa gălăţeană este complicată, sistemul de colectare a plăţilor este greoi, deşi monopolul ne-ar fi adus în mod normal avantaje. Au fost mai multe dezavantaje. Vă reamintesc că din colaborarea cu fostul distribuitor, societatea nostră a pierdut mai bine de 400 de milioane de lei. Şi în condiţiile în care are de achitat nu mai mult de 200 de milioane. Celelalte 200 de milioane ar fi folosit la retehnologizare, ar fi adaptat sistemul la necesităţile actuale ale pieţei şi ar fi diminuate acele pierderi de care tocmai vorbeaţi. Sunt reale, dar pe facilităţi din anii 70. Din păcate, nu avem prea multe soluţii.

Rep.: De la CET la utilizatorul final se pierde 40 din energia livrată!

S.M.: E un procent…Sunt pierderi similare altor zone, dar pot fi diminuate, şi dacă ar fi doar la jumătate, ar fi o pierdere rezonabilă. Pierderile nu se transferă doar la consumatorul captiv, pentru că există o procedură de calcul a preţului gigacaloriei, o dată de la noi la distribuitor, care trece via ANRE, cu un filtru foarte atent acolo, care ne sileşte să vindem sub cost, şi a doua oară de la distribuitor la consumator, care beneficiază de preţ subvenţionat. Nu e corect să spunem că pierderile se transferă la consumator. Serviciile pentru colectivităţi nu fac pe toată lumea fericită.

Rep.: Nu vorbim de o economie de piaţă? De ce ANRE face dirijism şi impune ca gigacaloria să fie nu 240 cât pleacă de la dv, ci 420 de lei? Cât este preţul la poarta Electrocentrale?

S.M.: 178 de lei. E preţul de producţie şi transport. Se adaugă preţul de distribuţie. E un cost semnificativ, cerut de numărul punctelor termice, de personal, de întreţinerea sistemului, de colectare…Preţul corect este în jur de 200 de lei, care este un preţ foarte bun, mai este şi subvenţionat…Am discutat cu un prieten,care este şi preşedinte de asociaţie, privind diferenţa între preţul în sistem şi preţul la o centrală individuală, pe gaz. Din ce mi-a arătat, părea că noi suntem mai eficienţi decât sistemul individual.

Rep.: Sunteţi eficienţi şi când preluaţi abur de la Combinat şi produceţi apă caldă pentru Calorgal, care distribuie?

S.M.: Pierderile noastre erau foarte mari pe timp de vară, când livram doar apă caldă. Erau pierderi de 8-9 milioane pe lună. Dar nu acesta a fost motivul pentru care am sistat la 1 aprilie livrarea apei calde. Noi eram şi suntem în situaţia de nu putea onora facturile curente. Sunt facturile aferente serviciului de transport gaz, pe care nu le-am mai onorat la scadenţă, pentru că nu am reuşit să încasăm de la vechiul distribuitor Apaterm. Sunt în jur de 50 de milioane de recuperat de la vechiul distribuitor, care coincid cu consumul de gaze şi de transport gaze aferent încălzirii din sezonul rece al anului trecut.

Rep.: Aveţi speranţe că veţi recupera cele 50 de milioane?

S.M.: Speranţa moare ultima.

Rep.: Problema este că nu ne încălzesc speranţele, pe noi ne încălzesc gigacaloriile.

S.M.: Aveţi dreptate, noi încercăm să lucrăm pe lucruri concrete. La Galaţi sunt mulţi oameni care nu mai pot plăti factura, după cum sunt mulţi alţi rău-platnici, care nu plătesc. Aici lichidatorul are de lucrat, cu recuperarea debitelor de la anumiţi consumatori. Am speranţe că o parte din sume chiar vor fi recuperate. Revin, am oprit apa caldă pentru că ni s-au sistat livrările de gaze. Aşa am început să căutăm un cazan de apă fierbinte, care să consume mai puţin gaz, şi să elimine pierderile colosale din vechiul sistem. Dl. Primar a identificat un cazan SH, cazanul poate rămâne soluţia permanentă pe timp de vară. Adunarea Creditorilor a cerut ca acest cazan să fie luat de distribuitor sau de municipalitate, şi împreună să facem o asociere. Din păcate, ei nu au avut resursele necesare, şi am convins adunarea creditorilor ca acest cazan să fie achiziţionat de societatea noastră. Avem aprobare, dar condiţionată de anumite condiţii: constituirea unei garanţii şi semnarea unui protocol de colaborare. Colaborarea ia în calcul deficitul de 200 de milioane. Dacă se cumpără cazanul, atunci trebuie menţinut în funcţiune până se amortizează. Garanţia are o istorie grea-400 de milioane de recuperat. Furnizorii pun şi ei condiţii-îţi dau gaz dacă nu ne laşi cu facturile neplătite. Sunt condiţii perfect justificate. Întâmplător, am detectat soluţia cu aburul livrat de combinat, şi vrem s-o folosim şi pe mai departe, să livrăm apă caldă. Avem aprobare de la Adunare să prelungim până la sfârşitul lunii octombrie livrarea. Din discuţii, am înţeles că şi municipalitatea îşi doreşte livrarea de apă caldă până la sfârşitul lunii octombrie. De atunci încolo discutăm de sezonul rece şi de livrarea căldurii. Cât priveşte Combinatul, nu este vorba de ajutor de stat şi nici mascat. Au un surplus de abur industrial pe care l-au identificat, pe care ni-l dau contracost, şi noi îl dăm mai departe. E o soluţie temporară, care nu se poate prelungi dincolo de octombrie. De la 1 noiembrie discutăm de sezonul rece. Furnizorii noştri au de recuperat sume colosale de la noi, deci pun condiţii: gazul livrat trebuie plătit şi, prin protocol, trebuie să garantăm că sistemul va sta în picioare. Toţi furnizorii, în caz de rebranşare pentru neplată cer un avans garanţie. E avans pentru plata serviciilor viitoare. E solicitarea furnizorilor. Vor o garanţie, care va fi cesionată către furnizorul de gaz. Este o plată pentru 80 de zile. De ce 80? E simplu! Dacă ai consumat pentru 30 de zile, se adaugă perioada de graţie a furnizorului, care este de 50-55 de zile. Şi iată cele 80 de zile. De altfel, şi acum funcţionăm tot cu plata în avans.Au cerut 4,5 milioane, am semnat pentru 1,5 milioane, deci am găsit o soluţie. Cele 80 de zile sunt discutabile. Discutam de cât se poate, municipalitatea şi distribuitorul ştiu acest lucru, încercăm să facem o variantă de mijloc. Nu ştiu la cât vom coborî în relaţia cu Romgaz. Noi am cerut garanţia de la distribuitor. Ei o pot obţine de la bancă, de la acţionari, de la consumatori. Sunt multe forme prin care se poate încerca obţinerea garanţiei.

Silviu VASILACHE 2 - octombrie - 2015

Lasa un raspuns


De 16 ani, Gh. Marda

Toate fişetele şi rafturile redacţiei Impact-est, inclusiv un compartiment al ...

Bugetarii de lux Ali

Familia Alin şi Paula Stafie este una norocoasă şi cu ...