; charset=UTF-8" /> Noi suntem la faza de ceartă de după beţie. Nu e o ceartă veche, are doar vreo 500 de ani | Impact EST nr. 796
logoImpact EST nr. 796 - 19.11.2019

http://impact-est.ro/wp-content/uploads/banner.jpg

BahorDatcuGina Bahor şi Vasile Datcu fac vorbire despre indestructibila şi distrugătoarea concordie dintre Galaţi şi Brăila

 

Rep.: Cum trebuie pornit încă odată dialogul despre concordia sfâşietoare dintre Galaţi şi Brăila?

Vasile Datcu: Ca doi beţivi care se duc la crâşmă şi aburiţi de coada diavolului strecurat între cei doi, se pupă de se rup, până se trezesc. După aceea, dau vina unul pe celălalt, pentru ce s-a întâmplat între ei. Noi suntem la faza de ceartă de după beţie. Nu e o ceartă veche, are doar vreo 500 de ani. Nu s-a ajuns la bătaie, dar prin 1968 a avut nişte momente mai tensionate. Discuţia aceasta comportă mai multe nivele.

Rep.: Sunt populaţii atât de diferite, atât de orgolioase?

V.D.: Sunt diferite. Din cauza faptului că suntem acelaşi gen. Nu suntem curcă şi găină, suntem tot găini, dar una este porumbacă şi cealaltă pestriţă.

G.B.: Ca să rămânem pe aceeaşi linie, noi, cei din Brăila suntem mai cu moţ. Este instinctul public, dar este destul de trist…

Rep.: Instinct da, dar care nu este concentrat pe chestiuni practice.

G.B.: A fost de atâtea ori concentrat, pus pe hârtie, că facem asta, că facem asta împreună… Dar nu s-a făcut nimic.

Rep.: Şi tot vorbim de marele proiect Zona metropolitană Galaţi –Brăila-Tulcea!

V.D.: Ar exista o oportunitate, şi am încerca, pe baza iniţiativei noastre-Brăila, capitală culturală europeană, să promovăm un proiect comun, să spargem această „concordie”, să dăm jos ghilimelele şi să rămână o concordie adevărată. Acest proiect comun nu poate fi decât un aeroport între noi. Şi nici măcar nu este prea complicat. Nici nu se compară cu podul, care este una dintre cele mai mari himere. Zidul chinezesc este modest, s-a făcut chiar şi fără nici o utilitate.

Gina Bahor: Noi nu ştim să ne aliem ca să câştigăm! Am avea atâtea de câştigat, cât nici nu-şi pot imagina, nici brăilenii, nici gălăţenii. Nu ştiu cine ar putea face treaba asta din cele două metropole… Lipsesc liderii. Trebuie lăsat interesul personal şi să mergi către interesul comunităţii.

Rep.: Culmea este că lideri ca Dumitru Nicolae şi Bunea Stancu fixaseră datele problemei şi aveau cele mai bune intenţii. Au fost memorandumuri, protocoale, publicaţii.

V.D.: Da, ca într-o mare operă ratată.

Rep.: Citez din Bunea Stancu: „Facem un drum expres între cele două oraşe, în lungime de 13 km, investiţie estimată la 17,5 milioane de euro, un aeroport pentru aeronave mici şi mijlocii, de 20 de milioane de euro şi fireşte, podul peste Dunăre la Brăila, sau tunelul care ar asigura subtraversarea fluviului la Galaţi, 150 de milioane, şi nu 300, cât au spus chinezii.” Nu e un proiect foarte clar?

G.B.: Problema este că acest personaj a ieşit cu aceste idei. Din gura lui au ieşit, şi erau moarte de la început. Vorbim despre Stancu, voia să ajungă guvernator…

V.D.: Primul studiu de fezabilitate este comandat de mine în 90, la IPTANA, pentru aeroportul dintre noi. Teren exista, disponibilitate exista, dar au venit minerii. Nu era o idee de-a lui Stancu, nici podul nu era ideea lui Stancu. Doar că el a venit cu grupajul acesta, pentru că erau în joc şi ambiţiile lui personale.

Rep.: Şi legea zonelor metropolitane există şi…

V.D.: Asta e, că nu există. Nu există nici legea parteneriatului public-privat. Nu există voinţă la nivel de echipe politice. Nu avem legile. Dacă am avea, ar fi simplu, şi cu finanţările, şi cu capacităţile de a lua credite…Am putea emite obligaţiuni, dacă ne enervăm, le-ar putea face comunitatea aceste proiecte.

G.B.: Da, dar tocmai de asta nu suntem lăsaţi. Gândiţi-vă cum am ieşi noi în faţă, în faţa Clujului, Timişoarei.

V.D.: Constanţa are zonă metropolitană, Braşovul are, fiecare a obţinut pe hotărâre de guvern, pe speţă. Acolo erau mamuţi care au înghiţit pe cei mici din jur. La noi sunt doi mari, care nu se pot înghiţi. Nu avem un lider aici, asta este problema noastră. E tragedia noastră.

G.B.: Să zicem că ne-am uni. Cum se va numi Brăila şi Galaţi la un loc?

Rep.: Dunărea de Jos!

V.D.: Europolis! Venea de la Jean Bart, era pentru Sulina, dar putem şi pentru…Problema este strict politico-administrativă. Este atât de simplă şi extrem de complicată. Merg parlamentarii la Guvern, toţi vor zonă metropolitană la Galaţi şi Brăila, apoi se trasează pe hartă şi este o problemă a Ministerului Administraţiei şi Teritoriului. O desenează, îi dă statut şi se apucă de treabă. Apoi, este simplu: fie scoţi obligaţiuni municipale, fie accesezi un credit la o bancă de investiţii, participi şi tu cu ce poţi. Ai o soluţie după ce ai unitatea. Ar putea face Brăila aeroportul ei, dar e o investiţie mare, nu are capacităţi atât de mari…Aeroportul este vital, toată lumea ne întreabă: dar cu ce ajungem la Brăila? Păi, Otopeni, şi apoi două ore şi jumătate… Ooo!? Păi, două ore şi jumătate faci de la Paris la Bucureşti. Dacă nu facem aeroportul, atunci vorbim degeaba.

Rep.: Să facem măcar autostrada de la Galaţi la Brăila, care poate fi şi aeroport. Ziua circulăm, noaptea putem primi avioane!

V.D.: Vreţi să facem ca autostrada Bucureşti-Ploieşti, care se termină într-o centură care nu-i gata? Şi nu leagă nimic. De aia nici nu se circulă pe acolo, e goală. Sunt forme fără fond, tipic româneşti. Eu fac autostrada Galaţi-Brăila, dar cum ajung la Galaţi sau la Brăila? Eu pot să propun altceva, şi ar fi mult mai interesant. Putem face autostradă, putem promova proiectul Brăila-capitală culturală europeană şi să minăm legăturile de pe şosele, cu Focşani, Buzău, Râmnicu Sărat şi Slobozia, să le umplem de gropi, ca să se treacă prin deşert în stil de safari. Ha,ha!

G.B.: Şi să punem şi tramvai, ca să se amestece comunităţile. Eh, oricum se amestecă, venind gălăţenii în fiecare zi la cinematograf, la Brăila.

V.D.: Nu asta este problema, se amestecă ei…Dar la nivel de treabă serioasă, lucrurile să fie serioase: proiectul, hotărârea de guvern, drumul expres Brăila Galaţi, aeroportul, finanţarea şi gata. Vedeţi ce simplu e?

G.B.: Asocierea în trei, cu Tulcea era un proiect extraordinar, dar s-a supărat domn Primar Stan ca Primarul pe …metropolă. Atât a putut, a dat noroc şi n-a dat explicaţii…Şi Preasfinţia Casian a făcut lobby, era entuziast. I-am spus să stea liniştit, că nu o să se facă nimic. Şi am avut dreptate. Ha, ha! Ar trebui într-o zi să iasă brăilenii şi gălăţenii în stradă. Nu ştiu cine să-i mobilizeze, dar trebuie să fie un lider, neimplicat politic. Şi să aibă autoritate de dictator. Nu-mi place cum sună, dar trebuie să aibă carismă, să fie plăcut, să vină către presă, să…Ce-ar fi să ne vedem la trecerea dintre ani la jumătatea distanţei dintre Brăila şi Galaţi? Glumim, dar e ceva serios.

V.D.: Ne trebuie un dictator, un apostol care să-şi preia crucea, fie şi un Iuda…Ca să fim ce merităm, trebuie să depăşim persoana a doua plurală, şi s-o punem la persoana întâia. De la voi să trecem la noi, nu mai sunteţi voi şi noi, ci doar NOI.

G.B.: Să ne unim noi, Galaţi şi Brăila, şi dacă tot suntem orgolioşi, să ne exprimăm orgoliile faţă de Bucureşti, de exemplu. Să avem ţinta aia, noi suntem cei mai tari, să sune ora fixă aici la noi. Să-i înjurăm pe cei de la Bucureşti, nu noi între noi.

Rep.: Şi deviza de acţiune să fie: „Ne-am săturat de Bucureşti!” Dar să facem mai întâi asocierea frondei faţă de Capitală.

Silviu VASILACHE 7 - noiembrie - 2015

Lasa un raspuns


De 16 ani, Gh. Marda

Toate fişetele şi rafturile redacţiei Impact-est, inclusiv un compartiment al ...

Bugetarii de lux Ali

Familia Alin şi Paula Stafie este una norocoasă şi cu ...