logoImpact EST nr. 876 - 19.06.2021

 Amarinei 2CarlanSorin Amarinei şi Silviu Cârlan pregătesc strategia de transport public pentru o ofertă privată cu girul FORT şi COTAR

 

Reporter: Ca să facem transport public urban este nevoie de organizare, personal, infrastructură şi resurse şi o strategie de dezvoltare pe termen lung. Nu ştim cum merge dezbaterea strategiei la Galaţi, pe roate pătrate sau ovale?

Sorin Amarinei: Partea delicată a problemei strategiei este că dezbaterea nu prea a existat. Operatorii de transport privat s-au trezit cu nişte norme iar lipsa consultărilor a provocat destule nemulţumiri. Cred că este în interesul cetăţenilor să discutăm cu autorităţile şi să găsim o soluţie, să găsim calea care oferă satisfacţie cetăţeanului, nu grupurilor de interese sau instituţiilor. Aşteptăm o dezbatere reală şi o abordare directă a acestor probleme, astfel încât să găsim să găsim o formulă convenabilă pentru toate părţile.

Rep.: Dle Cârlan, poate că dv aţi fost consultat despre cum să fie ajustată strategia.

Silviu Cârlan: Cetăţeanul călător are nevoie de transport de calitate şi de siguranţă în trafic. Apoi, oric cetăţean contribuabil trebuie să ştie ce se întâmplă cu banii lui. Se ştie că transportul public pune o presiune asupra bugetului local.Sectorul privat face acest serviciu gratuit, ba mai plăteşte şi o redevenţă. Spun gratuit pentru că a făcut un efort şi o investiţie acum cinci ani, de circa 8 milioane de euro, pentru a avea cel mai nou parc auto din ţară. Suntem şi noi cetăţeni ai municipiului Galaţi şi nu cred că am dori să regăsim taxele noastre în acest sector, unde există şi varianta de a nu cheltui nimic. Nu am avut nici o consultare cu autoritatea publică. Sunt şi cetăţean, sunt şi prestator de servicii, deci cred că această consultare ar fi trebuit să existe.

Rep.: Cum ar fi o dezbatere la modul ideal? O sală mare, cetăţeni, invitaţi, consilieri, transportatori?

S.C.: Pentru dezbaterea publică sunt prevederi legale. Se ştie că am avut contract pentru cinci ani, deşi legea prevede pe 6 ani. Delegarea de gestiune trebuie să fie pe perioada medie de amortizare a parcului. Ori, pentru amortizarea unui parc nou, durata este de şapte ani. Pe 10 mai 2015, contractul nostru se încheie, deci trebuie să dezbatem acum. Sunt şi prevederi europene-cu un an înainte de expirare, autoritatea trebuia să aducă la cunoştinţa publicului că va urma o nouă licitaţie şi o prelungire a contractului.

Rep.: Vrem un transport rapid, civilizat, fără curse de întrecere între şoferi şi cu facilităţi de urcare pentru persoanele cu dizabilităţi. De ce se poate cu, dar merge şi fără facilităţi?

S.C.: Acum cinci ani am avut caiet de sarcini. Am luat parc auto, corespunzător tehnic, am participat la licitaţie, am preluat trasee. Sunt curios cum arată noul caiet de sarcini şi dacă autorităţile sunt pregătite de o nouă licitaţie. Noi nu ştim. Neoficial şi pe surse auzim doar de cinci trasee pentru privaţi.

Rep.: Cum, cineva din Primărie a făcut studiu de trafic? Nu am auzit de aşa ceva până acum. Nici măcar la PUG nu s-a făcut.

S.C.: Galaţiul are o structură aparte, putem număra pe degete străzile principale pe unde se scurge şi fluxul de călători. Nu putem discuta de prea multe variante de transport. Se face pe Brăilei, pe Siderurgiştilor, pe 1 decembrie şi pe str Domnească. E adevărat că se poate circula şi pe Coşbuc şi Traian, dar nu se face…

Rep.: …iar pe Domnească se propune a fi Pasaj Pietonal. Deci ce facem cu traficul de acolo, unde îl ducem?

S.A.: Revin la provocările dv. Precizăm că încă din 2010 am solicitat permisiunea de a veni cu autobuze. Preţul era altul, microbuzele s-au dovedit scumpe pentru exploatare, TVA a crescut la 24%, deci era preferabil să cumpărăm autobuze SH, ca ale Transurb. Puteam investi 10 000 de euro, şi nu 60 000 cât este un microbuz. Nu ar mai fi fost astfel de discuţii şi acuze.

Rep.: Privaţii vor autobuze, şi nu microbuze!

S.A.: Da, numai că autorităţile au dorit o diferenţiere a transportului privat de cel al Transurb. Nu e uşor să auzi de„caşcarabete” atunci când investeşti într-un microbuz de 60 000 de euro. Noi am făcut o intervenţie către autoritatea locală de transport. Am făcut de fapt o ofertă, avem cel mai nou parc de microbuze, care nu sunt achitate şi au leasinguri în continuare, că sunt o grămadă de datorii din urmă, legate de acele redevenţe neplătite, deci operatorii privaţi au cerut în septembrie o prelungire cu doi ani a programului de transport. Vedem în continuare oportună această propunere deoarece rezolvă multe probleme. Eu cred că 95% din problemele transportului gălăţean sunt rezolvate, rămân de abordat anumite trasee, cu suplimentări între Piaţa Basarabiei, Damen, Țiglina 3 şi aşa mai departe. Sunt o grămadă de locuri fără alternativă. Cel puţin în primii doi ani trebuie să păstrăm actuala structură, suplimentând cu câteva trasee noi. Şi apoi să stabilim o strategie discutată, aprobată, care să aducă concurenţă loială, în interesul cetăţeanului. Avem cel mai ieftin transport din ţară, preţul pe km e mai mic decât pe traseele din judeţ cu distanţe asemănătoare.

Rep.: Da, dar cetăţeanul cârcotaş vede că suntem singurul oraş cu „trenuleţe de microbuze”, cu drumuri stricate, cu poluare şi zgomot, cu înghesuială în picioare în vehicule care nu au locuri în picioare, cu întreceri între şoferi, cu înjurături all inclusive, cu manele la maxim şi cu rute care dublează perfect traseele acoperite deja de Transurb. Nu mai vorbim că cei cu microbuzele pot circula şi fără platforme de acces al persoanelor cu dizabilităţi.

S.A.: Cei cu probleme merg cu Transurb, acolo au subvenţia de la Primărie. Însă, 50 000 de oameni aleg să circule zilnic cu microbuzele. Nu este corect nici faţă de ei, nici faţă de prestatori să spui că într-o zi nu mai pot alege. Noi, privaţii, completăm un serviciu oferit de societatea de transport public local. Dacă creăm monopol, nu este în interesul cetăţeanului. Cei 50 000 nu vor fi încântaţi să meargă unde le spune Primăria, şi nu unde le dictează propria conştiinţă. Nu numai la Galaţi se întâmplă să fie transport privat. La Tg Mureş, Iaşi, Vaslui, Constanţa chiar, sunt microbuze în oraşe. În oraşele depopulate, ca Timişoara, unde tinerii au migrat, nu mai au nevoie de microbuze…Nu mai spun că se face transport cu microbuze şi în Israel, şi în Italia.Dacă ei au nevoie, nu văd de ce nu şi noi.

Rep.: Oponenţii transportului privat spun de haosul bine controlat, care are la bază o evaziune fiscală îngrozitoare, nu se dau bilete, nimeni nu controlează încasările, redevenţa este prea mică, etc.

S.C.: Am fost la o reuniune de lucru pe problemele transportului, când s-a negociat contractul BERD şi viitoarea reformă a transportului urban. Am reprezentat sectorul privat, am discutat de strategie la nivel european, cu regulament, cu aspecte diverse. Unu, transportul trebuie făcut numai în cooperare cu operatorul privat. Doi, dispare subvenţia, banii trebuie să meargă la alte sectoare. Trei, subvenţia va fi înlocuită de compensare, deci banii transportului vor fi livraţi celui subvenţionat prin sistemul de ticketing. Este marea revoluţie, trebuie să ne racordăm la rigorile europene. Noi am cerut de acum 10 ani autotaxarea, iar în urmă cu cinci ani a venit o firmă privată să introducă serviciul de ticketing, care permitea încasarea tuturor veniturilor. Am fost încântat, dar nu s-a întâmplat. Dacă se introducea, nu mai discutam de evaziune. Este un lucru foarte rău, dar e bine că nu mai este cale de întors. Noi vrem mijloace cu facilităţi pentru dizabilităţi, dar să le putem şi amortiza. Acum cinci ani am investit, nu am amortizat, legile fiscale nu ne permit. Unele leasing-uri se închid în iulie 2015, şi nu este corect pentru efortul făcut. Nu vom putea achita ratele, deci situaţia este foarte delicată, şi la treaba asta edilii trebuie să se gândească. Contractul de leasing poate fi reziliat şi la ultima rată.

S.A.: Noi contribuim cu o redevenţă de peste 7 miliarde de lei pe an. Cum să fie nesemnificativ? Chestiunea incorectă a fost că redevenţa a fost criteriu de departajare, deci ne-am bătut pentru acces la trasee. Dar s-a încălcat legea , redevenţa nu poate fi criteriu.

Silviu VASILACHE 12 - decembrie - 2014

Lasa un raspuns


http://impact-est.ro/wp-content/uploads/Main_Logotype_Galati.jpg

Încă o ultimă or

Din Galaţi, oraşul cu cea mai multă apă, pentru profit ...

Ultima oră: Ploi to

Formarea ciclonului din Marea Neagră a fost filmată din satelit. ...

Susanul lui Rodeanu

Avem o ştire de... penultima oră, doamnelor şi domnilor! Ea ...

Ghetoul de la Viaduc

Documentarea care stă la baza acestui reportaj a fost realizată ...