logoImpact EST nr. 844 - 27.10.2020

Ştefan Gherasim şi Ştefan Bădiţă vin ca reprezentanţi a două generaţii care gândesc la fel: caşcarabetele maxi taxi bagă redevenţele la negru

 

Reporter: Mai întâi a fost greva spontan planificată în transportul privat de călători, apoi a venit Primarul şi le-a zis caşcarabetarilor: poftiţi pe traseu, nu vă putem prelungi contaractele. Are vreo logică treaba asta?

GherasimmmŞtefan Gherasim: Primarul ar trebui să fie Primar, şi să ştie să aplice legea. Acum ceva timp a promis o reorganizare a transportului în Municipiul Galaţi. Îl bănuiesc că nu ştie legea. Reorganizarea nu s-a concretizat, ba am avut şi acea grevă a transportatorilor privaţi. Greva a făcut un bine Transurbului, pentru că s-a demonstrat că poate rezolva, are capacitatea de a îndeplini cerinţele populaţiei din Galaţi şi că are mijloace şi capacitate de organizare. În cele patru zile de grevă, încasările Transurb au crescut de patru ori. Dacă consilierii vor să aplice legea, să aplice Strategia de transport, Galaţii să devină un oraş modern din punct de vedere al transportului.

Rep.: Ni se spune mereu-nu putem supravieţui fără transportul privat.Dacă nu putem, de ce nu s-a pregătit licitaţia de trasee, ce era anticipată încă de acum patru ani?

Şt.G.: Se putea aplica Legea 92/2007 şi legea 51 a serviciilor publice, sunt obligatorii pentru toate organele locale şi judeţene. Se spune de nu ştiu ce norme europene…Dar noi ne conducem după legea românească. Consilierii locali trebuie să ştie pentru ce ridică mâna. Dacă nu ştiu, ajungem în situaţia în care suntem. Când s-a votat mărirea preţului biletului la 1,5 lei, secretarul a refuzat s-o prezinte Prefectului, pentru că era nelegală. Secretarul a spus că refuză să semneze, Primarul Nicolae a înaintat-o, Prefectul a încălcat legea şi a mărit tariful.

Rep.: Mda, dar noi lăsăm trecutul şi privim la viitorul transportului. Putem fi civilizaţi şi să avem şi transport public, şi privat?

Şt.G.: Putem, cei de la privaţi şi-au dat cu stângul în dreptul. Maşinile de pe traseu nu sunt corespunzătoare. Nu au limitatoare de viteză, trebuie să se circule cu maxim 50 de km la oră. Nu alergi să depăşeşti norma, să dai oamenii cu capul de pereţi, nu depăşeşti norma să depui la samsarul de transport-care nu are respect pentru călători-banii rezultând din nişte contracte false. Apoi, ei nu au numărul de locuri din avizele RAR şi conform legii. Ar trebui să existe spaţiu pentru depozitarea bagajelor. RAR a dat talon de înmatriculare pentru 11 locuri. Trei bănci ar trebui să diapară şi să fie locuri de bagaje. Cele de 17 locuri ar trebui să aibă 14 locuri. Poliţia rutieră nu-şi face datoria, nu verifică, nu controlează licenţa, autorizaţia, limitatorul, dacă transportă numărul de călători admis. Legea permite amenzi destul de mari, până la 5000 de lei.

BaditaaaŞtefan Bădiţă: Cine sapă groapa altuia, cade singur în ea. Dovada că Transurb acoperă traseele este făcută, sigur că mai sunt necesare achiziţii, trolee, tramvaie , autobuze, cu podele joase, trebuie preluate traseele de la privaţi, se poate merge cu Transurb mai departe, fără a fi nevoie de subvenţie. Dacă este lăsată, Transurb poate să facă achiziţii, să se susţină singură. Am sperat că vor fi îndepărtate influenţele politice de deasupra companiei. Are şi Transurb pete negre, nu putem să le trecem cu vederea, şi la ei nu se oferă bilete, unii umblă cu furtunul după motorină…

Rep.: Primarul spune că va face licitaţie (abia acum?), şi până atunci, transportul privat este un rău necesar, trebuie să producă. Ce? Transport urban, desigur, dar cu evaziune, poluare, aglomeraţie, dezordine?

Şt.B.: Greva naşte multe întrebări. Greva a fost parte a unui plan? A fost un blat? De ce în mai 2014 Primăria nu a anunţat licitaţia? De ce nu a fost la discuţii privatul, Transurb-ul, călătorii, şoferii, consilierii locali? De ce nu s-a organizat o masă rotundă? Cred că se poartă blaturile la Galaţi. În fond, de la un club cu 300 de angajaţi la un oraş cu 300. 000 de oameni sunt doar câteva zerouri.

Rep.: Deviza zilei este„Prestăm fără număr, până vine Primăria cu licitaţia!”

Şt.G.: Nu este posibil! Contractul semnat acum cinci ani nu se poate prelungi cu nici o zi. Până la licitaţie, transportatorii mai pot funcţiona doar 60 de zile. Cu condiţia să respecte legea, să dea bilete, să respecte contractele şoferilor. Şoferii care au mers la primar sunt de fapt proprietarii microbuzelor. Proprietarul este de fapt şoferul care dă cota zilnică de bani, să acopere inclusiv redevenţa. De fapt, ce se întâmplă în transportul privat e ca în proverbul românesc: „Boii ară, calul mănâncă!” Transportatorul privat adună profit, Transurbul asigură tot transportul social.

Rep.: Vă gândiţi la faptul că după prima ninsoare, privaţii dispar? Şi că dispăruţi sunt de pe trasee şi după ora 22?

Şt.G.: Şi nu au nici aparate de aer condiţionat. Faci baie de abur în microbuze.Şi conform legii, la grevă trebuia să fie pe traseu 30% din capacitate. De ce Primarul le face concesii? De ce nu sunt amendaţi pentru neasigurarea traseelor la grevă? Nu există cale de mijloc!

Ş.B.: Oare cine a pus clauza stupefiantă cu încetarea obligaţiilor înainte de durata normată a contractului? Cum să fii obligat să prestezi până la o dată pe care o alege Primarul? Este incredibil. Transurb a avut la grevă 30% din capacitate pe trasee. Privaţii n-au putut să acopere deficitul de mijloace. Deşi sunt 180 de microbuze pe 11 trasee, iar Transurb are 90 de autobuze/tramvaie pe 25 de trasee.

Silviu VASILACHE 15 - mai - 2015

Lasa un raspuns


http://impact-est.ro/wp-content/uploads/Main_Logotype_Galati.jpg

Persoană trimisă

Procurorul din cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul Galaţi a ...

Farmaciile şi fieru

În două ediţii la rând am publicat TOP 2019, alcătuit ...