logoImpact EST nr. 751 - 19.11.2018

Deschiderea anului şcolar 2018-2019 aduce puţine motive de satisfacţie pentru educaţia românească. Precaritatea infrastructurii şcolare este scoasă în evidenţă de tăierile de panglici ale unor unităţi abia văruite sau inaugurările de toalete, prin care baronii locali dau impresia unor mari realizări. Manualele unice au adus lucrări pline de greşeli şi de aproximări, ducând actul educaţiei în derizoriu. În plus, elevii de astăzi nu sunt pregătiţi pentru piaţa muncii, care este dominată de transformări majore, pentru care şcoala nu a reuşit să ofere competenţele necesare.
Ca om care şi-a petrecut viaţă profesională la catedră, în învăţământul universitar, constat cu îngrijorare degradarea, de la un an la altul, a situaţiei din învăţământul preuniversitar. Soluţiile izvorâte peste noapte la probleme punctuale, în lipsa unei strategii coerente privind ciclurile gimnazial sau liceal, produc o şi mai mare bulversare a unui sistem care deja a trecut prin „n“ reforme eşuate. Şcoala românească a primit prea multe directive contradictorii „de la centru“ şi încearcă să supravieţuiască şi să ofere performanţă în pofida tuturor piedicilor care i se pun. Pe lângă valorizarea cadrelor didactice cu experienţă, un punct central în programul fiecărui ministru al Educaţiei trebuie să fie atragerea de talente la catedră, a unor absolvenţi foarte bine pregătiţi, cărora să le fie încurajată iniţiativa şi prin intermediul cărora să se producă, în mod natural, schimbarea mult aşteptată. Nu doar de salarii mai mari este nevoie (deşi salarizarea debutanţilor este şi ea un punct-cheie), dar şi de previzibilitate în carieră. Un tânăr profesor trebuie să ştie ce se va întâmpla în cariera sa peste 5, 10, 15 ani!
Într-o societate a cunoaşterii, a cultiva de la nivel ministerial ignoranţa şi chiar prostia este sinonim cu subminarea unui interes naţional fundamental: pregătirea viitorilor adulţi pentru o lume în care competenţa şi capacitatea de a concura pe o piaţă liberă a muncii reprezintă criterii esenţiale în succesul unei naţiuni din Uniunea Europeană.
Dacă soluţii individuale se vor găsi oricând, cei mai buni dintre elevi alegând, adeseori, să îşi continue studiile în străinătate şi să se angajeze tot acolo, la nivel de colectivitate nu se întrezăreşte nici un plan concret pentru a reda şcolii româneşti strălucirea. Politicienii puterii se înghesuie să ceară un moment „T0“ ca să nu mai intre sub incidenţa legii penale. Însă, considerăm că acest moment „T0“ trebuie să fie pentru educaţia românească.

Prof. univ. dr. Dumitru Oprea, deputat PNL 14 - septembrie - 2018

Lasa un raspuns


Izmeneală de 1.100

Aventura cu filmuleţul de promovare a Galaţiului a-nceput prost şi ...

Stan Gelu se vrea la

Prin târgul nostru, aşa ca o adiere, circulă de câteva ...

Alianţa Pucheanu

Se tot vorbeşte prin târg că adversitatea dintre Primarul Pucheanu ...