logoImpact EST nr. 787 - 15.09.2019

http://impact-est.ro/wp-content/uploads/banner.jpg

După cum multă lume nu ştie, au curs într-un deplin consens conspirativ dezbaterile despre cum să fie nişte PUZ-uri esenţiale pentru municipiul decăzut Galaţi şi cum va fi aranjat fatalmente marele PUG al suficienţei urbane. Au fost dezbateri, dar foarte discrete, nevăzute şi necunoscute nici măcar presei. E clar că au fost multe lucruri de ascuns şi de măsluit de vreme ce nici măcar o televiziune din cele aproximativ 6 câte sunt în oraş nu a fost invitată. Nu a catadixit să fie de faţă nici meseriaşul informărilor de Primărie, masochistul Mihai Costache. Cât despre arhitectul şef al Primăriei, Teodora Voicilă, ea este de trei ani un fel de el fugitivo către zone ferite de supărătoaree insecte de presă care bâzâie enervant. Solicitată să spună măcar 5 cuvinte, din mers, a spus doar două- „N-am timp!” şi a accelerat spre datul colţului de la Primărie. Acestea fiind comise, nu ne rămâne decât să comentăm ce au spus nişte slujbaşi de presă, la comanda fermă a cenzorilor din Primărie.

Când îi dai cu foişorul din parcul CFR, crapă pavajul din Domnească

Cam pe şestache, dar a fost dezbatere publică, cel puţin în una din cele două zile programate(în cea de-a doua zi, la ora dezbaterilor, o adunătură de elevi dezbătea zbuciumată, sub conducerea unui psiholog surescitat, despre sex). În decor de panouri atent încifrate şi codate, să nu priceapă mare lucru privitorul neavizat, s-a dezbătut o serie de PUZ-uri, cu propunerile preliminare privind documentaţia pentru Zone Construite Protejate. Printre singurele propuneri (era singurul partener la dezbatere), Asociaţia pentru Renaşterea Galaţiului (ApRG) a propus spre dezbatere o petiţie privind relocarea foişorului realizat acum 100 de ani de către inginerul Petrescu, din Parcul Carol („CFR”), în Parcul Municipal („Mihai Eminescu”). Această petiţie a fost susţinută de purtătorul de cuvânt al Asociaţiei, Valentin Bodea (cercetător în istorie). De asemenea, Emil Ancuţa (proprietar al unor imobile din zona veche a oraşului), Marcel Capriş (proprietar al Casei Serfioti) şi colecţionarul Costel V. Gheorghiu au susţinut în faţa Comisiei de Urbanism necesitatea transformării străzii Domnească în pasaj pietonal. Mda! Adică, închiderea traficului pe strada Domnească, între Parcul „Mihai Eminescu” şi strada Basarabiei, în vederea transformării acestei zone într-o alee pietonală şi centru istoric al oraşului, precum şi revenirea la pavajul cubic pe această porţiune. De asemenea, mai este susţinută şi respectarea cromaticii clădirilor şi restaurarea monumentelor istorice şi de arhitectură.

Naţi-o frântă, că ţi-am dres-o! Bune idei, dar prost plasate

Când Primăria nu are chef nici de protejat trecătorii de bucăţile de clădire în paragină care le pot sparge capetele sau măcar de acoperit faţadele igrasioase şi rupte cu nişte pânze pictate, e futil să speri că se poate pune pavaj (vândut deja cu tonele, nu e târziu pentru o petiţie de stopare a jafului cu granit?) pe Domnească. Şi troleibuzele pe unde vor zbura? Nu cumva trebuie duse pe Dogăriei? Da, dar Dogăriei se înfundă în nişte garaje din port. Trebuie deci mutată circulaţia printr-un tunel, făcut cu foreza pentru subtraversarea Dunării. Hopa! dar unde ducem cavernele şi subteranele de patrimoniu? Şi apoi, trebuie să drenăm freaticele aflate la mare nivel. Uf, e complicat, mai bine nu. Mai bine gândim mai târziu. Staţi, ţineţi-vă respiraţia, că vorbeşte purtătorul de cuvânt al Primăriei, Mihai Costache „Până când strada Alexandru Ioan Cuza nu va fi reabilitată, până când strada Traian nu va fi reabilitată, aceste lucruri se vor întâmpla în cursul acestui an, până când pe secţiunea Prefectură – Biserica Greacă nu avem măcar un pic de umbră, presupunând că vrem să scoatem terase în stradă pe o anume perioadă de timp, mai ales în cursul verii; până când sediului Poliţiei, generator de trafic, nu i se găseşte un loc mai aproape de zona urbană cu densitate maximă, până în momentul respectiv, e greu de crezut că se poate gândi cineva la o soluţie cu noimă a închiderii circulaţiei, fie şi pe perioade limitate”.

Au lansat idei noi peste propunei vechi

făcute cică prin 2011, de Direcţia Judeţeană pentru Cultură. Exact o pietonală vroia Direcţia, măcar la final de săptămână şi doar între Palatul Administrativ şi Catedrală. Consilierul Marius Mitrof este raţional: „ Sunt câteva probleme, pe care le cunoaştem foarte bine, legate de solul macroporic al oraşului, de existenţa unor străzi chiar pe „malul râpei”, lucru care pune în dificultate devierea circulaţiei autovehiculelor, precum şi ocolirea unei zone întinse pentru a ajunge în două puncte relativ apropiate din centru. Suntem convinşi însă că, dacă se va dori ca potenţialul turistic al oraşului nostru să fie exploatat, se vor găsi şi soluţii”

Bieţi naivi idealişti?

E un comentariu răutăcios de pe forumuri de atitudine, la gura anonimatului sănătos şi păgubos. Dar foarte aproape de adevărul frust al administraţiei de Galaţi. În acest moment, rari sunt oamenii care gândesc când muncesc sau invers în Primăria Galaţi. Casa Gheorghiu se va prăbuşi rapid, Casa Mantu zace abandonată sau predată raptorilor Broască, str Domnească este plină de case valoroase în paragină, statuia lui Eminescu stă fără mână la muză şi se distruge vertiginos, cheul Dunării e gata să se prăbuşească în Dunăre iar statuia lui IC Brătianu zace scorojită în Parcul Elicei şi este cu aceasta într-un conflict estetic groaznic, în Parcul Eminescu stă înfipt Harem sexy Club- iată câte alte proiecte şi obiective de maximă urgenţă trebuie băgate sub ochii administratorului public Aurel Vlaicu, înainte de a studia trecera str. Domneşti la statutul de pasaj pietonal. A nu se uita că a fost propus şi anunţat ca realizabil, cu mult mai puţine complicaţii urbane, pasajul dintre Grădina Publică şi Parcul Rizer. Vrem trafic de turişti veniţi în croaziere pe Dunăre! Dar, mai întâi trebuie să avem cheu, să avem port şi terminal de pasageri, trebuie să avem nişte străzi cu specific care unesc portul cu centrul şi abia apoi să gândim la Domnească pasaj pietonal. Şi între timp, trebuie construită strada de centură la baza versantului, eventual Dogăriei, cu ieşire la str Portului şi pe sub viaductul de la Gara CFR, să tangenteze centura, care oricum trebuie construită. Asta dacă vrem să îndepărtăm traficul de o zonă monument. Dacă nu, rămâne valabil ce a spus anonimul ironic şi caustic de pe forum. Nu cumva Asociaţia pentru Renaşterea Galaţiului este un grup de satiră şi umor?

Silviu VASILACHE 22 - februarie - 2013

Lasa un raspuns


E. Ciorici s-a înv

După vreo trei-patru rocade cu Silviu Pripoaie, tizul meu, Eugen ...

Șeful Poliției, Do

Chiar că nu mai ştim cine pe cine şi cine ...

Inculpatul vameş Bu

Parcă scriem pe garduri, pe ziduri, ca pe insula vremelnică ...

10 septembrie 2019 -

Sursa foto: Arhiva Bibliotecii „V.A. Urechia”