logoImpact EST nr. 708 - 18.12.2017

Orice angajator este confruntat de la bun început cu o obligaţie legală în ceea ce priveşte protecţia muncii. Însă atunci când vorbim despre protecţia muncii trebuie să privim mai departe de atât şi să îi înţelegem utilitatea.

Beneficiile majore pe care activitatea de protecţia muncii le oferă sunt :

reducerea numărului de accidente;
micşorarea gravităţii accidentelor;
reducerea consecinţelor accidentelor (amenzi, închiderea punctului de lucru, etc.);
promovarea sănătăţii lucrătorilor;
creşterea productivităţii;
îmbunătăţirea produsului sau a serviciului oferit de firmă;
îmbunătăţirea mediului social la locul de muncă.

Oferirea de informaţii lucrătorilor, precum şi instruirea lor, duc la conştientizarea riscurilor legate de securitate şi sănătate în muncă la care sunt expuşi, precum şi a standardelor de prevenire şi protecţie care trebuie respectate în locurile de muncă. Astfel, utilizarea corectă a echipamentelor individuale de protecţie şi a echipamentelor de lucru poate deveni o normalitate în orice zi de muncă.
Obligaţia legală

Fie că vorbim de o firmă mică (1-2 angajaţi), fie că vorbim de o firmă mare sau foarte mare (>100 angajaţi), societăţile comerciale sunt obligate să aibe organizată activitatea de protecţia muncii, incă de la deschiderea punctului de lucru. Activitate care presupune atât întocmirea unei documentaţii de Securitate şi Sănătate în Muncă (SSM) şi de Situaţii de Urgenţă (SU/PSI), cât şi organizarea activităţii de instruire a personalului.

Realitatea de zi cu zi

Din păcate, uneori angajatorii aleg să îndeplinească această obligaţie cu investiţii şi costuri minime pentru firmă, astfel încât să fie “acoperiţi” în cazul unui control, însă neglijând siguranţa mediului de lucru. Privind imaginea de ansamblu, acest lucru este dăunător, nu doar pentru angajator şi angajat, ci şi pentru societate:

Angajatorul nu beneficiază de consecinţele pe care un sistem bine pus în aplicare le poate oferi (diminuarea accidentelor de muncă, creşterea productivităţii, etc.)
Angajatul suferă accidente şi boli profesionale care ar fi putut fi evitate.
Apar costuri în plus pentru societate, care plăteşte pentru concediile medicale ale angajaţilor care au suferit accidente şi boli profesionale.

Din fericire, unii angajatori privesc costurile pentru activitatea de protecţia muncii ca pe o investiţie, urmărind îmbunătăţirea calităţii acesteia şi având în vedere câştigul final.

O parte dintre tipurile de instruiri ce se pot efectua sunt :

instruiri introductiv generale;
instruiri specifice locului de muncă;
instruiri pentru acordarea primului ajutor;
instruiri legate de semnalizări de securitate;
instruiri legate de utilizarea stingătoarelor de incendiu;
instruiri legate de riscurile de electrocutare;
instruiri legate de riscurile de cadere/impiedicare
exerciţii de evacuare.

Studiile în domeniu

Orice loc de muncă inadecvat creează probleme şi boli profesionale, cauzând nu doar accidente, ci şi productivitate scăzută. Aceşti factori pot genera costuri de producţie suplimentare pentru firmă. Serviciul extern de protecţia muncii poate analiza condiţiile de muncă, luând în considerare riscurile pentru securitate şi sănătate în muncă, îmbunătăţind în final eficienţa sistemului de producţie.

Analiza unei situaţii de muncă poate conduce la detalierea următoarele tipuri de erori:

erori umane : lipsa coordonarii, lipsa comunicarii, lipsa atentiei ;

defecţiuni tehnice : ruperea materialelor, blocarea utilajelor ;

sarcini imprecis detaliate de catre conducatorul locului de munca ; Studiile în domeniu arată că analiza atentă a situaţiilor de muncă şi implicarea activă a coordonatorilor de protecţia muncii duc la o creştere a productivităţii cu până la 30% şi o reducere a erorilor de la 17-18% până la 2-3%, fiind avută în vedere organizarea întregului proces de muncă.

Ștefan Bologa

Expert in Securitate si Sanatate in Munca

Protectia-muncii.org

(R.I.) 6 - octombrie - 2017

Lasa un raspuns


MĂRGĂRIT În mand

El declară, în ciuda DLAF, că a împrumutat-o pe maică-sa ...

Panaitescu a intrat

Luni, 4 decembrie 2017, în jurul orelor 11,15 am avut ...

Preşedinta UNJR vre

“Contrar tuturor sloganelor pe care le-au vehiculat unii şi alţii ...

Important

ADMINISTRATIA PIETELOR AGROALIMENTARE SA organizeaza in data de 19.12.2017 ora ...