logoImpact EST nr. 705 - 24.11.2017

Recent, pe şantierul Şoselei de centură sud-vest a Tecuciului a descins chiar ex-ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, care a vrut să se convingă la faţa locului în ce stadiu sunt lucrările. La începutul anului, erau în stadiul de 30%, iar temenul de finalizare era iunie 2017. Fostul ministru a venit însoţit de preşedintele Comisiei de Transporturi din Senat, senatorul PSD Ionel Daniel Butunoi, preşedintele PSD Tecuci, de primarul Tecuciului, Cătălin Hurdubae, şi un staff tehnic din CNAIR. Marea surpriză a ministrului Cuc a fost să constate că era mai numeroasă delegaţia sa decât echipa care lucra pe şantier. Erau doar vreo 10 muncitori. Asta l-a adus pe demnitar în pragul unei crize de nervi. „Stau eu în genunchi în faţa constructorului şi mă rog de el să construiască? Îi dau banii şi el nu construieşte? Suntem tâmpiţi? A luat cineva de la Companie şpagă de la ei? Sunt istorie, atunci. La nicio lucrare să nu-i mai văd”, a izbucnit ministrul. După care s-a mai calmat şi pentru că era un cameraman de la ProTecuci.ro a explicat pentru presă de ce este nemulţumit. „Eu mă aşteptam să putem merge deja pe asfalt, pe multe porţiuni din varianta de ocolire. Am fost profund dezamăgit. Mobilizare foarte slabă a acestui constructor, care m-aş fi aşteptat, sincer, să fie prezent aici, ceea ce este pentru mine încă o dovadă de neseriozitate”, a explicat Cuc. Ex-ministrul Transporturilor a fost enervat şi din cauză că cei de la asocierea SC Eurocogen Filiala Aninoasa SRL – Aleandri SPA – Pasquale ALO’ SRL nici măcar nu au catadicsit să vină pe şantier să discute cu el şi cu stafful de la CNAIR despre cum ar putea fi urnite din loc lucrările, pentru a fi finalizate. „Nu m-am aşteptat ca o firmă cu investitor străin să privească şi să trateze în asemenea fel vizita unui ministru şi a unui întreg staff tehnic! Erau, undeva, în jur de zece angajaţi”, a declarat primarul Hurdubae. Aşa că şi noua încercare de a restarta lucrările de la centura Tecuciului a eşuat lamentabil. Ulterior, reprezentanţii asocierii de firme au fost invitaţi la Ministerul Transporturilor, unde au fost anunţaţi că vor suporta penalizări şi li s-a mai dat un termen de finalizare a lucrărilor, pe 31 decembrie 2017.

Centura, soluţie pentru trafic, dar şi anti-demolare

Pentru tecuceni, în special pentru cei de pe strada Transilvaniei, centura est-vest este esenţială, fiind singura şansă pentru a evita ca să le fie demolate casele de traficul greu care traverseză oraşul. Multe au pereţii brăzdaţi de crăpături. Şoseaua de centură sud-vest a Tecuciului face legătura între DN 24 Tecuci-Iaşi şi DN 25 Tecuci-Galaţi. Ambele drumuri naţionale sunt importante pentru transportul de mărfuri în zona de est a ţării, făcând legătura cu porturile de la Dunăre şi Marea Neagră, dar asigurând şi legătura cu Republica Moldova. DN24 face legătura spre nord, spre şi dinspre Bârlad, Vaslui, Iaşi şi Vama Sculeni, de la graniţa cu Republica Moldova, iar DN 25 este traseul care leagă zona de sud-estul ţării, fiind varianta optimă pentru transporturile rutiere de mărfuri către porturile din Galaţi şi Constanţa.

După zece ani

Proiectul Şoselei de centură sud-vest a Tecuciului a fost demarat în urmă cu zece ani, când a fost realizat proiectul tehnic al şoselei de 6,94 km. Mai târziu a fost aprobată Legea 255/2010, în baza căreia au fost acordate despăgubiri în valoare de 1.127.734 lei pentru expropierea unei suprafeţe totale de 124.870 mp. Dar cel mai important lucru este că a fost găsită şi o finanţare UE, finanţare sigură, pentru că altfel ar fi depins de alocările de la bugetul Ministerului Transporturilor, care în multe cazuri, cum este şi cel al electrificării căii ferate Galaţi – Tecuci, înseamnă prelungirea lucrărilor cu zecile de ani. Valoarea contractului era de 49.019.254 de lei fără TVA, din care 41.666.366 de lei finanţare nerambursabilă de la Uniunea Europeană, iar restul de la bugetul de stat.

Atlas-ul lui Necula a bătut Tel Drum-ul lui Dragnea

În 2012, când ministru al Transporturilor încă mai era PDL-istul Alexandru Nazare, a fost organizată prima licitaţie, la care au participat zece asocieri şi firme de construcţii. Printre acestea era şi Tel Drum, a lui Liviu Dragnea. Lista asocierilor era: Gecor – Tel Drum (România), Grupo Empresarial Magenta – Assignia Infraestructuras (Spania), Max Boegl (Germania) – Tancrad (România), Copisa Constructora Pirenaica (Spania) – Transmir (România), Construcciones y Obras Llorente SA (Collosa) – Sevicon Obras e Infrastructuras SL (Sevicon) din Spania, Viales y Obras Publicas – Novafor Construct Bec (Spania) şi companiile CF Iaşi (din grupul francez Colas), Sociedad de Construciones Soares da Costa (Portugalia), Artera Blue (România) şi Vega 93 SRL Galaţi. În urma licitaţiei, CNADNR a încredinţat lucrările firmei Sociedad de Construciones Soares da Costa, din Portugalia, care avea ca subcontractant Atlas SA Galaţi, firma controlată de Marius Necula, pe atunci senator PDL. Pe 11 martie 2012, chiar ministrul PDL al Transporturilor, Alexandru Nazare, a venit la Tecuci pentru semnarea contractului între CNADR şi Sociedad de Construciones Soares da Costa. Prima concluzie este că Atlas-ul lui Necula a bătut Tel Drum-ul lui Dragnea.

Amânări, rezilieri de contracte, schimbări de constructori

De la începutul lucrărilor, în 2012, şi până la acest moment, iulie 2017, şantierul şoselei de centură est-vest de la Tecuci a fost mai mult pustiu. Primul termen de finalizare a lucrărilor era în 2013. În septembrie 2013, reprezentanţii CNADNR constatau că lucrările erau realizate numai în procent de 15% şi că din iunie 2013 firma Sociedad de Construciones Soares da Costa şi Atlas-ul lui Marius Necula îşi retrăseseră utilajele de pe şantier. CNADNR a reziliat contractul şi în august 2014 a fost organizată o nouă licitaţie. S-au prezentat tot zece firme şi asocieri. În mai 2015, CNADNR a semnat un nou contract cu asocierea SC Eurocogen Filiala Aninoasa SRL – Aleandri SPA – Pasquale ALO’ SRL. Noul contract era mai scump, de 51.628.552 lei fără TVA. Lucrările au început pe 3 august 2015, dar şantierul era la fel de pustiu. După un an, pe 6 iunie 2016, CNAIR, cum a fost redenumită CNADNR, a anunţat penalizări pentru nerespectarea termenului de finalizare a lucrărilor, iar pe 21 iulie 2016 anteprenorul a solicitat aprobarea unui nou termen de finalizare a lucrărilor. CNAIR a stabilit noul termen pe 23 decembrie 2016. Bineînţeles că nu a fost respectat nici acesta. În ianuarie 2017 reprezentanţii CNAIR constatau că lucrările sunt realizate în procent de 30% şi estimau că lucrările vor fi finalizate în luna iunie.
În iunie, tocmai a fost criza de nervi a ministrului Cuc. Şi câte n-or să mai fie până va fi construită centura Tecuciului…

Iani Costea 3 - noiembrie - 2017

Lasa un raspuns


AICI SUNT BANII PENT

PSD Bucureşti are 100 de milioane datorii! Suntem într-un dezastru financiar ...

UNPR nu mai există.

Fuziunea prin absorbţie a UNPR cu PM a fost contestată ...

Prejudicii de 12 mil

Este limpede că ţara asta este scăpată/lăsată din mâini în ...