logoImpact EST nr. 849 - 24.11.2020
logo

logo

rondou galatiArestarea patronului de la UTI nu prea a făcut vâlvă prin oraş, cum ar fi fost de aşteptat. E drept că nici nu au prea fost semnalate alte coincidenţe cu oraşul din josul Dunării în afară de faptul că ŞI aici UTI implementează sistemele, cică inteligente, care vor duce la sincronizarea semaforizării într-o “undă verde”. Pe de altă parte, în liniştea suspectă lăsată asupra contractului de la Galaţi, se ascund o sumă ciudată şi premize de funcţionare riscantă, precum cea de la Bucureşti.

Deşi s-a insistat foarte mult pe idea că, de când a venit în scaunul de edil-şef, Marius Stan nu a făcut nici o investiţie pe bani europeni, ci doar din surse bugetare proprii, iată că, atunci când a fost vorba de firma fiului generalului de securitate Urdăreanu S. Tiberiu, s-a putut întocmi proiect european. Între noi fie vorba, în Ungaria anului 1993, se putea traversa Budapesta cu unda verde în 20-25 de minute la 40 km/h media.

Lansată în ianuarie, anulată în martie şi reluată, licitaţia organizată de Primăria municipiului Galaţi pentru „unda verde” – Sisteme inteligente pentru managementul traficului în vederea creşterii fluenţei şi siguranţei circulaţiei şi a prevenirii criminalităţii – a fost adjudecată de un consorţiu condus de UTI Grup SA, cu o ofertă de 13,7 milioane de lei. De notat diferenţa foarte mică faţă de preţul de pornire, dat de estimările iniţiale din caietul de sarcini, 13,8milioane de lei. Dar ce să-i faci dacă s-au prezentat doar doi concurenţi?…

Stelele lui UTI sclipesc alături de cristalele lui Swarovski

De fapt, în ciuda pedigree-ului securistic al proprietarului companiei, Urdăreanu fiind fiu de fost general de Securitate, UTI Grup nu a câştigat singură această licitaţie la Galaţi. Ci, coincidenţă, în asociere cu Swarco Traffic, aparent sucursala românească a unei firme elveţiene deţinută de vestitul Manfred Swarovski, magnatul cristalelor omonime. Ei bine, la începutul acestui an, cei de la UTI erau în mare dispută cu Swarco, la Timişoara. „Fruncea” Banatului era cât pe ce să piardă finanţarea europeană a aceluiaşi gen de sisteme inteligente ca şi la Galaţi deoarece, descalificată din cauza neîndeplinirii condiţiilor cerute de licitaţie, UTI contesta pe toate căile căştigătoarea Swarco. Primarul Robu anunţa atunci că va depune plângere penală împotriva UTI, pentru contestaţii nefondate, dar nici cu Manfred Swarovski nu a vrut să se întâlnească, la insistenţele acestuia, cât timp licitaţia a fost în dispută.

Mai mult, la Iaşi, aceleaşi sisteme inteligente l-au dus din nou după gratii pe fostul primar, Gheorghe Nichita, sub acuzaţii de 10% din contract sub formă de mită de la Urdăreanu. Coincidenţă, asocierea UTI-Swarco are la Galaţi şi un al treilea membru: Mobilis SRL. Care, ce să vezi, este o firmă din Iaşi!…

Iar coincidenţele ciudate care gravitează (ce cuvânt incendiar!) în jurul contractului cu UTI pentru sisteme inteligente nu se opresc la cele de maisus!

Sub Oprescu, semafoarele bucureştene s-au oprit!

Semafoarele inteligente din Bucureşti sunt oprite în multe locaţii de aproape patru luni din cauza unorcabluri rupte. Sistemul care ar trebui să fluidizeze traficul în intersecţiile aglomerate nu mai funcţionează, relatează un articol de pe mariustuca.ro. Şi, cum primăria nu are un contract de mentenanţă, nimeni nu repară sistemul. Intrarea acestuia în colaps a forţat-o pe directoarea Administraţiei Străzilor să îşi dea demisia. Alina Roman fusese numită în fruntea instituţiei în 2008, în primul mandat al lui Sorin Oprescu, după ce anterior fusese şef de serviciu la Administraţia Lacuri, Parcuri şi Agrement. La Galaţi, serviciul de licitaţii al Primăriei, conduse de Gianina Roman (!), nu a avut nici o remuşcare vizavi de ce se va întâmpla DUPĂ ce se implementează sistemul.

Conform documentaţiei de licitaţie, ”în baza contractului se va realiza un system intelligent pentru managementul traficului în vederea creşteri ifluenţei şi siguranţei circulaţiei şi a prevenirii criminalităţii şi supraveghere video, respectiv se vor furniza echipamente care vor fi montate şi instalate. Se vor executa lucrări necesare pentru punerea în funcţiune a sistemului, se vor realiza probe tehnologice şi teste, va fi instruit personalul în vederea exploatării sistemului, în conformitate cu cerinţele impuse prin documentaţia tehnică”. Şi punct. Nimic despre cine va întreţine şi, mai ales, pe ce sumă, aceste instalaţii. Fiindcă, iată, la Bucureşti, sistemul a „crăpat” şi aşa a rămas de… şase luni!

Sistemul a costat 21 de milioane de euro şi Banca Europeana de Reconstructie şi Dezvoltare l-a finanţat în mare parte. Primăria Capitalei nu a mai înnoit însă contractele de mentenanţă şi acum circulaţia a revenit la situaţia din anii 2000. Adică haosul în coloană şi consumuri de combustibil cu 40% mai mari. Aşa poate înţelegem şi de ce, după discuţii prelungite cu BERD-ul, la Galaţi, Marius Stan a semnat cu… CEC-ul pentru acordarea unui împrumut…

Dar despre investiţiile finanţate din acesta, inclusive Orăşelul Copiiilor, restul de stradă Traian şi nişte străzi din Valea Oraşului vom vorbi ceva mai târziu, pe larg.

Galaţiul ar putea deveni campion absolut. La accidente

Cel mai depopulate între primele 10 ale României ca mărime, Galaţiul ar putea deveni şi mai lipsit de locuitorii săi.În condiţiile în care se întâmplă zeci de accidente din cauza proastei semnalizări cu indicatoare, grabei sau a schimbării ordinii de prioritate peste noapte (vezi cazul transformării Inelului de Rocadă în sens giratoriu), Galaţiul are şanse să-şi scadă drastic populaţia. Gândiţi-vă cum va fi când semafoarele „inteligente” se vor prosti arătând culorile aiurea sau se vor bloca pur şi simplu.

Deocamdată, să ne amintim doar că, iniţial, valoarea totală a contractului gălăţean fusese estimată la 14,9milioane de lei. Însă Primăria a fost obligată să anuleze licitaţia lansată în ianuarie 2015, din cauza unor „abateri grave de la prevederile legislative”. S-au făcut apoi corecţii privind modul de calcul a cheltuielilor cu “diverse şi neprevăzute” şi astfel s-a ajuns la valoarea licitată de 13,8milioane de lei, respectiv 13,7 milioane pentru UTI & Co. Aşadar, motive serioase ca pe viitor să mai citiţi aici lucruri interesante despre „unda verde” la Primăria Galaţi. Fiindcă pe străzi are toate şansele să fie cam albastră situaţia.

Mihai Angheluţă Jr www.madeingalati.ro 7 - noiembrie - 2015

Lasa un raspuns


http://impact-est.ro/wp-content/uploads/Main_Logotype_Galati.jpg

Scrisoare deschisa m

Danamaria Neculai se simte sătulă până peste cap cu Gelu Ciorici şi ...

Cristian Dima (PRO R

Realizat de Opyum Advertising SRL D la comanda Pro Romania ...

Necunoscut în lumea

Era miercuri, 11 noiembrie, când DIICOT-Structura Centrală făcea sute de ...

Sifonări de milioan

Mamăăă, până şi salariaţii cu putere de decizie din Combinatul ...