Grație istoricului și criticului de artă Corneliu Stoica, pictorul și graficianul Teodor Vișan este așezat pe rafturile bibliotecilor publice sau ale bibliotecilor personale ale iubitorilor de frumos plastic, din nevoia sporirii comunicării acestora cu artistul și cum altfel decât prin lucrările sale cuprinse într-un album de artă.
Artistul plastic Teodor Vișan este un norocos. Cum să nu fie dacă este membru al Uniunii Artiștilor Plastici din România și are trei albume de artă, personale? Primul este apărut la Editura Europrint, Galați, 1999, în format 21 x 16 cm, coperte cartonate și anticopertă. Al doilea, la Editura Alma, Galați, 2003, format 19 x 16 cm, coperta fiind din carton simplu, al treilea, La Editura „Axis Libri”, format 27 x 21 cm, coperte cartonate. Cel de al patrulea, ultimul, la Editura Axis Libri, Galați, 2023, format 30 x 21 cm, coperte cartonate. E apărut cu prilejul aniversării a 80 de ani de viață.
Autorul albumului, Corneliu Stoica, face dovada câștigării luptei cu sine însuși, a creșterii valorii sale de cronicar, dar mai ales de specialist în evaluarea actului artistic comis de plasticienii din această urbe.
Urmărind îndeaproape evoluția domnului Teodor Vișan, din 1968, când acesta prezintă publicului prima expoziție personală, până în 2022, când are loc ultima expoziție de până acum, intitulată „Memoria culorilor”, domnul Corneliu Stoica pătrunde în universul artistic al plasticianului, cunoscându-i și exteriorul și interiorul, și luminile și umbrele. În acest fel, are posibilitatea de a-l înălța pe treapta care i se potrivește, dar și de a-l trage de mână, mai bine spus de atenție, când ceva pare a neîmplinire. Critica de artă fiind din belșug și fără menajamente, iar deschiderea pictorului către ea, fără patimă, și acceptarea acesteia, fără nicio rezervă, sunt mobiluri care au funcționat și au condus la saltul așteptat. Și domnul Corneliu Stoica și domnul Teodor Vișan subliniază evoluția artistului: de la necesitatea clarificării unor cunoștințe privind „organizarea elementelor componente din cadrul compozițiilor, a amestecului culorilor” (p. 11) și „folosirea unei palete coloristice mai luminoase” (p. 31) până la autoaprecierea reliefată, accentuată și confirmată și de criticul de artă: „Pictura mea este robustă, optimistă, bine desenată și bine colorată, cromatica este vie, tonurile sunt armonioase, iar formele sunt foarte clare. Linia desenului este modernă. Subiectele atrag, îndemnându-te să le privești cu plăcere.” (p. 32).
Se spune că ochiul criticului bate dincolo de ceea ce se vede pe o pânză, pe un carton, într-o ramă. De aceea, domnul Corneliu Stoica scotocește în atelierul pictorului și privește orice lucrare definitivă, orice eboșă, orice crochiu. În acest fel observă preocupările, tatonările pe un subiect ori pe un aspect al plasticii sale, precum și sensibilitățile artistului și rezolvările acestora. Și se oprește numai la unul sau la câteva care sunt în domeniul împlinirilor? Nu. Așa îi stă bine dumnealui să dea la iveală întreg evantaiul creației domnului Vișan. Și, acest album, atât prin textul critic cât și prin reproducerile cuprinse, evidențiază totul: vocația pentru citadin, dar și pentru sat, preferința pentru peisaj, dragostea față de flori, plecăciunea în fața elementelor spirituale, cultul față de oameni, fie mari personalități, fie oameni ai străzii, fie copii, fie prieteni sau nu, iubirea față de părinți și familie, afecțiunea față de animale, atașamentul față de tradițiile și portul popular românesc, predilecția pentru natura statică. Era să uit: opțiunea pentru eternul feminin: portret, nud, compoziție.
Autorul sesizează și apreciază calitățile artistului identificate în tratarea unor teme. Remarcă înnobilarea peisajelor cu „lirismul unei poezii discrete, de mare sensibilitate” (p. 16), tablourile citadine „degajă melancolie și o poezie răscolitoare de amintiri pentru locuitorii Galațiului trecuți de 50 de ani” (p. 18), portretele „rețin numai acele elemente esențiale, în măsură să pună în evidență o atitudine, un sentiment” (p. 24), nudurile surprind „frumusețea anatomică și mișcările sufletești ale personajelor” (p. 26), prin natura statică, „pictorul aduce de fapt un elogiu materiei, înnobilând simplele obiecte, adesea prea modeste încât par vetuste, cu poezia caldă a culorilor” (p. 27), florile sale au „setea de viață a artistului, bucuria sa de a dărui oamenilor un strop din preaplinul său sufletesc” (p. 28), în grafică și gravură sunt evidente „calitățile de bun desenator și colorist” (p. 28), dar și „capacitatea de sinteză și metaforizare”. (p. 29).
Convins de „munca temeinică, făcută cu pasiune, răbdare, și mai ales cu respectul ce-l manifestă față de Artă și de beneficiarii acesteia” (p.29) acest pictor, domnul Corneliu Stoica face gestul de generozitate de a-l prezenta românilor și lumii prin acest album omagial, o excelentă carte de vizită a unui „creator talentat, înzestrat de natură cu mult har, opera sa de până acum este mărturia cea mai elocventă a unui pictor sensibil, care stăpânește vocabularul picturii și caută prin ceea ce face să rețină atenția, să rămână în conștiința contemporanilor și a celor ce-i vor admira lucrările.” (p. 9).
Apărut în condiții grafice deosebite, pe o hârtie cretată lucioasă, cu o minunată așezare în pagină și cu o excepțională redare a reproducerilor, respectată fiind cromatica reală a lucrărilor, credem în ploaia de aprecieri a artistului Teodor Vișan, a criticului Corneliu Stoica, a tehnoredactorului Sorina Radu, a fotografului Ilie Stan, a traducătorilor de text Adela Drăgan (în limba franceză), Constanța Florescu Vișan (în limba engleză), Simona Kriegh (în limba germană), a finanțatorului acestui volum – sora pictorului, Alexandrina Vișan, precum și a muncii tipografilor.
Domnului Teodor Vișan îi dorim sănătate multă și inspirație bună!
Domnului Corneliu Stoica, noi împliniri de genul acesta, pentru că „Vrednic este!”
Bună seara!
Există șansa de a mai putea achiziționa acest album? De unde și cum?
Mulțumesc!