logoImpact EST nr. 843 - 22.10.2020

Prefectul Emanoil Bocăneanu vorbeşte despre, dar nu spune cât de gravă este gherila politică pe regionalizare

 

Reporter: Dle Prefect Emanoil Bocăneanu, de obicei cetăţeanul întreabă, sesisează, petiţionează, iar autoritatea publică (mai) şi răspunde. Ce?

Emanoil Bocăneanu: Răspundem punctual şi direct. La modul general, nu am întocmit un raport de activitate pentru circa un an de mandat. Noi nu facem rapoarte…

Rep.: Ar interesa un mesaj despre starea judeţului…

E.B.: Depinde ce vrem să vedem…Asociere, regionalizare…Sunt probleme interconectate, sunt în dezbateri publice. Se lucrează la acest proiect. Au venit la Galaţi doi miniştri, Liviu Dragnea şi Dan Nica, lideri care au au adus idei noi. Am constatat că regionalizarea este analizată. Este o dezbatere deschisă. În ce priveşte Asocierea Intercomunitară, proiectul ADI a fost aprobat la Consiliile Judeţene Brăila şi Tulcea, dar la Galaţi s-a constatat că mai sunt destule puncte asupra cărora mai trebuie discutat. Sunt destule amănunte de organizare, care odată votate, nu mai pot fi modificate. Trebuia mult mai bine discutat, a fost o anumită grabă la Brăila şi Tulcea, privind organizarea.

Rep.: E grabă la Brăila şi Tulcea sau încetineală la Galaţi?

E.B.: Poate că nu s-a discutat suficient în comun pe modul de organizare a activităţilor Asociaţiei. E un impas…Nu am participat la discuţii şi negocieri. Aici apar divergenţele. Apare însă o altă propunere de stabilire a regiunilor, apare regiunea Dobrogea, deci diferit de ce se ştia iniţial. Nu se mai regăsesc propunerile iniţiale, nu mai are aplicabilitate Asocierea dintre Galaţi, Brăila şi Tulcea. Ori se modifică, ori se extinde…Ar fi o altă modalitate de cooperare între regiuni. Dar trebuie readaptată cooperarea şi statutul asocierii. Prefectura este doar observator. Cei care participă sunt primarii municipiilor reşedinţă de judeţ şi preşedinţii de consilii judeţene. Ei sunt principalii pioni, ei iau deciziile. Prefecturile nu au nici o calitate în aceste asocieri.

Rep.: Regionalizarea şi deciziile se iau politic şi la centru, deci dv. sunteţi un vector important.

E.B.: Da, dar opiniile, părerile şi propunerile vin de la nivel local. Ha, ha! Dacă primează factorul economic, nu s-ar ţine cont de necesitatea dezvoltării uniforme a regiunilor. Vrem să aducem la nivel zonele subdezvoltate, deci sunt mulţi factori de analizat…Răspund la apel deocamdată patru judeţe: Galaţi, Brăila, Vrancea şi Buzău. E o propunere, dar se discută…Cam prea mult despre cine conduce, cum alegem…Mult mai important este să vedem cum putem să facem regionalizarea funcţională, mai eficientă, cum aparatul administrativ poate fi eficient.

Rep.: Braila face, propune, se implică, ia iniţiativa, Galaţii aşteaptă.

E.B.: Mai bine măsori de zece ori şi tai odată! E o aşteptare justificată. Facem proiecte comune şi constaţi că Galaţii fac parte din cu totul altă regiune dcât Brăila. E un exemplu, poate utopic, dar tocmai pentru că avem proiecte comune…

Rep.: Cartierul Cantemir este al Galaţilor dar este în judeţul Brăila şi cu impozitele plătite la Vădeni. E un fel de alba neagra, râsu-plânsu…

E.B.: Nu ne grăbim cu demersurile decât atunci când se limpezeşte situaţia regionalizării. După ce vedem unde suntem, cum organizăm, unde vor fi centrele de conducere, vedem cum stăm.

Rep.: Şi se ia decizia, la Guvern sau la un partid.

E.B.: Nici la Bucureşti, nici la un partid.Mai întâi va fi referendumul de modificare a Constituţiei, şi apoi vom şti pentru ce proiecte finale vom vota.

Rep.: Primarul încredinţează, Prefectul invalidează! Când să puneţi ştampila de legalitate, vedeţi că nu se poate aviza câte o HCL pentru nereguli.

E.B.: N-aş putea spune că am mers atât de departe, încât să invalidăm sau să atacăm în contencios. Am încercat să colaborăm şi să prezentăm punctul nostru de vedere, cu opinia legală, argumentată. Am cerut să se facă modificările de rigoare sau chiar să revoce, dacă se impune. Dacă nu veneau cu contraargumente, erau atacate. Dar numărul lor este foarte redus. Colaborăm bine cu administraţiile locale, se poate şi mai bine.

Rep.: La Galaţi rămâne tot ca întotdeauna? Avem corupţie, n-avem corupţi.

E.B.: DNA nu este un organ subordonat, nu avem o raportare exactă. Ca stare generală, nu ieşim în evidenţă decât cu dosarele Aviasan, Boldea…Restul sunt mici acte…

Rep.: A existat dosarul Hortigal?

E.B.: Nu pot să mă pronunţ. Am încercat şi noi să facem o mică investigaţie, care nu s-a finalizat. Din unghiul documentelor emise de alte instituţii, noi nu aveam nici calitatea, nici posibilitatea să ne pronunţăm asupra lor. Pot s-o facă Poliţia , Parchetul, instanţele. Noi am verificat doar activitatea Comisiei judeţene, care a lucrat acum câţiva ani când s-a instrumentat acel dosar.

Rep.: Nu e dosar, dar e real-la Galaţi am avut cel mai amplu plan de devalizare a firmelor de stat, tot ce era firmă serioasă a fost falimentată şi desfiinţată. Asta este obiect al preocupărilor dvs.?

E.B.: Fenomenul ţine şi de iniţiativa individuală a investitorilor. Când nu mai este eficientă o activitate, e greu să intervii. La fel este şi la Combinat. Ține de modul cum se poartă negocierile şi de intenţiile investitorului.

Rep.: Finanţele sunt în subordinea Prefectului şi cei de la Finanţe fac lichidări, vând active…

E.B.: Sunt semnale, dar dacă colectezi de la firme în lichidare, nu e câştig.

Rep.: Finanţele sunt active pe cadavre economice. Populaţia e în scădere, deci economia trebuie să fie mică!

E.B.: După ce au apărut datele de la recensământ, au apărut şi comentarii privind corectitudinea datelor. Semnificativ pentru evoluţiile demografice este că oamenii care au plecat se întorc. Sunt date de acum doi ani, dar reflectă un moment…Nu avem cărţi de identitate informatizate, deci nu putem şti cu exactitate evidenţa populaţiei. Trebuie să ne gândim la măsurile de luat pentru viitor. Dacă nu există evidenţă clară a populaţiei la schimbări de domiciliu, nu poţi şti exact…Intrăm facil în UE, nu putem apăsa pe buton şi aflăm unde este fiecare.

Rep.: Populaţia scade, numărul funcţionarilor creşte.

E.B.: Ar fi momentul unei reorganizări administrative, cu tot cu funcţionarii din scheme. Eficienţa nu este optimă, nu putem da un calificativ general. Depinde de fiecare instituţie, nu e regulă…La Finanţe ar putea fi o reducere de personal prin regionalizare. Dar, pe anumite sectoare, numărul funcţionarilor ar putea creşte. Acolo unde este o activitate deosebit de mare.

Silviu VASILACHE 26 - iulie - 2013

Lasa un raspuns


http://impact-est.ro/wp-content/uploads/Main_Logotype_Galati.jpg

Cinema City redeschi

Orice se poate schimba în această perioadă, de aceea bucuria ...

Inspectorii ANAF Ant

Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, prin Direcţia Generală Antifraudă Fiscală, ...

Galaţiul este ocoli

Autostrada şi calea ferată lungă de peste 2000 de kilometri, ...