Fericirea este una dintre cele mai profunde și fascinante emoții umane, dar este, de asemenea, greu de definit și de capturat în cuvinte. Este un sentiment de moment sau o stare de lungă durată? O percepem doar retrospectiv sau o putem trăi conștient în prezent? Aceste întrebări ne ghidează spre o explorare mai profundă a ingredientelor care compun fericirea noastră.
Un alt aspect esențial este că omul devine ceea ce gândește. Gândurile noastre influențează percepția, emoțiile și modul în care reacționăm la evenimentele din viața noastră. Preadolescența este o perioadă critică în care gândirea și emoțiile încep să capete o structură mai complexă, iar influența mediului și a modelelor de gândire este definitorie pentru dezvoltarea personalității
- Fericirea: O emoție ce se trăiește, dar și se construiește prin gânduri
Cultura și literatura sunt pline de relatări despre ce înseamnă fericirea, dar formele prin care aceasta se manifestă sunt diferite pentru fiecare persoană. Muzica, teatrul, dansul, cinematografia și poezia sunt mijloace prin care oamenii încearcă să exprime și să retrăiască momente de bucurie.
Dar ce rol joacă gândurile în fericirea noastră? Studiile arată că persoanele care au practicat gândirea pozitivă sunt mai optimiste și predispuse la fericire.
✔ Cheia fericirii autentice:
- Nu este suficient să înțelegi fericirea, trebuie să o simți.
- Fericirea este contagioasă și tinde să se exprime, fie prin gesturi, fie prin cuvinte sau acțiuni spontane.
- Distragerea atenției poate afecta percepția fericirii, mai ales la preadolescenți, care încep să caute validare externă și pot fi influențați de gândirea colectivă.
- Gândurile negative pot limita capacitatea de a experimenta fericirea, determinând o percepție distorsionată a realității.
🔹 Exemplu: Preadolescenții care sunt încurajați să practice recunoștința și gândirea pozitivă dezvoltă o mai mare capacitate de a se bucura de lucrurile simple.
- Ingredientele fericirii și influența gândurilor
Fericirea unui preadolescent este influențată în mod direct de mediul în care crește și de tiparele de gândire pe care le adoptă de la părinți.
O metaforă potrivită este cea a unui pahar pe jumătate plin: dacă un preadolescent este înconjurat de un mediu în care predomină iubirea, siguranța emoțională și susținerea, acest pahar va fi umplut constant. Însă, dacă trăiește într-un mediu marcat de traume emoționale, respingere sau comparație, el va oferi din energia sa emoțională, dar fără să primească suficient înapoi. În timp, fără reîncărcare emoțională, acest pahar riscă să sece, lăsând copilul fără resurse interioare pentru a-și găsi și menține fericirea.
Dacă părinții au suferit traume emoționale precum abandonul, respingerea, trădarea sau comparația, aceștia pot, conștient sau inconștient, transmite aceste nesiguranțe copilului lor.
Un copil crescut într-un mediu în care predomină frica de abandon sau critica excesivă va dezvolta un sistem de gândire negativ, în care stima de sine este afectată, iar capacitatea de a experimenta fericirea autentică devine limitată.
✔ Cum afectează traumele părinților fericirea preadolescenților?
- Copilul învață să vadă lumea printr-o lentilă a nesiguranței și poate dezvolta anxietate sau frică de eșec.
- Tendința de a se compara excesiv cu ceilalți, ducând la sentimente de inferioritate.
- Dificultăți în a avea încredere în oameni din cauza fricii de respingere sau trădare.
- Învățarea unui stil de atașament nesigur, care îi poate afecta relațiile pe termen lung.
🔹 Exemplu: Un preadolescent crescut de un părinte care a fost respins în copilărie poate ajunge să creadă că nu este suficient de bun sau că trebuie să se străduiască excesiv pentru a fi acceptat. Aceste gânduri limitative îi vor influența percepția fericirii și modul în care se raportează la propria valoare.
Fericirea este compusă din mai multe elemente, iar fiecare persoană o percepe diferit. Un elev sugerează că poate fericirea nu are ingrediente, ci este doar o stare spontană. Totuși, dacă analizăm factorii care contribuie la apariția sa, putem identifica câteva aspecte esențiale:
✔ Principalele „ingrediente” ale fericirii:
- Momentele spontane – Cele mai intense stări de fericire apar când ne așteptăm mai puțin.
- Memoria emoțională – Amintirile plăcute pot reactiva sentimente de bucurie.
- Exprimarea și comunicarea – Fericirea este mai puternică atunci când o putem împărtăși cu ceilalți.
- Acceptarea momentului prezent – Bucuria se trăiește acum, nu doar retrospectiv.
- Gândirea conștientă și autoobservarea – Modul încare interpretăm o situație poate influența nivelul nostru de fericire.
🔹 Exemplu: Preadolescenții care se concentrează pe ceea ce le lipsește tind să fie mai puțin mulțumiți, pe când cei care se antrenează să observe lucrurile pozitive se bucură mai mult de viață.
- Strategii pentru cultivarea fericirii prin gânduri pozitive
✔ 1. Exersarea recunoștinței – O metodă eficientă de a antrena creierul să observe lucrurile pozitive este practicarea recunoștinței. Preadolescenții pot fi încurajați să noteze zilnic trei lucruri pentru care sunt recunoscători. Această practică ajută la dezvoltarea unei perspective optimiste și la reducerea stresului.
✔ 2. Reformularea gândurilor negative – Modul în care interpretăm situațiile influențează nivelul nostru de fericire. În loc de „Nu sunt bun la asta”, un preadolescent poate fi îndrumat să spună „Nu sunt încă bun la asta, dar pot învăța”. Această schimbare de perspectivă ajută la dezvoltarea unei mentalități de creștere și a unei mai mari încrederi în sine.
✔ 3. Dezvoltarea unei mentalități de creștere – Preadolescenții trebuie învățați că eșecul face parte din procesul de învățare. Atunci când greșesc, în loc să se descurajeze, pot fi încurajați să vadă fiecare experiență ca pe o oportunitate de creștere și îmbunătățire.
✔ 4. Practicarea mindfulness-ului și a atenției conștiente – Ajută la trăirea momentului prezent și la reducerea anxietății legate de trecut sau viitor. Exercițiile simple de respirație sau activitățile care necesită concentrare, precum desenul sau ascultarea activă a muzicii, pot îmbunătăți capacitatea de autoreglare emoțională.
🔹 Exemplu: Un adolescent care este conștient de puterea gândurilor sale și reușește să se concentreze pe partea pozitivă a lucrurilor va avea mai mult succes și o stare emoțională mai stabilă.
Fericirea nu este doar o stare spontană, ci poate fi cultivată printr-o gândire conștientă. Preadolescenții, aflați într-o etapă crucială a dezvoltării lor, pot fi sprijiniți să adopte gânduri care le susțin progresul și echilibrul emoțional.Prin direcționarea gândurilor către recunoștință, oportunitate și autoacceptare, fiecare individ poate să devină ceea ce gândește: o persoană mai fericită, mai echilibrată și mai împăcată cu sine.
Vă rugăm să ne scrieți problemele cu care vă confruntati pe adresa de mail danielaagafitei57@gmail.com.
Coach și Trainer în analiză comportamentală Maxwell DISC / Terapeut Tomatis,
Prof. Agafiței Daniela