logoImpact EST nr. 839 - 21.09.2020
http://impact-est.ro/wp-content/uploads/banner-1200x165.gif

Liderii George Preda şi Romică Gârneaţă bagă un oarece suflu sindical în pânzele albe, cumva şifonate, ale Transurb

 

Reporter: Mi se pare mie sau este chiar adevărat, că se încearcă distrugerea transportului urban de mare capacitate din Galaţi? Că se aplică deja tehnici de subdotare, de ineficientizare, de sabotare şi de falimentare a societăţii publice de transport?

George Preda: Se încearcă…Chiar şi protestatarii de la greva „spontană” strigau „Jos conducerea!”, după un plan ştiut cu mult timp înainte. Mai ascuns, mai direct, liderii de sindicat spuneau că au fost împinşi de la spate de liderul sindicatului reprezentativ. I-am sfătuit să nu facă greşeala asta. Nu conducerea societăţii ne doare pe noi, pentru că o conducere nouă nu vine cu tramvaiele şi troleibuzele noi în buzunar. N-avea nici un rost să se strige aşa. Mai ales că dl lider de la autobază, Dumitru Lungu, este preşedintele sindicatului şoferilor şi este reprezentativ. Ştiu că s-a codit să dea explicaţii, nu putea spune pe nume adevărurile…

Rep. : Sunt totuşi nişte adevăruri esenţiale despre societatea Transurb. Toată lumea măreşte reţeaua electrică, creşte numărul de kilometri, doar la noi, la Galaţi, se taie în fiecare an kilometri întregi de linie de tramvai.

G.P.: Societatea Transurb, în ansamblu, este în cădere liberă în ultimii ani, dar ultimii doi sunt dezastruoşi. Societatea a scăzut la încasări, la numărul de mijloace de transport, la numărul de trasee, la numărul de kilometri de şină de tramvai…Cea mai mare durere a mea asta este, că nu se investeşte în transportul electric…În toate oraşele mari, transportul electric este de viitor, nu se poate cu autobuze şi cu microbuze. Toate administraţiile au pasat problema, au spus că Transurb nu face faţă transportului urban de călători, şi că trebuie să funcţioneze transportul maxi-taxi. Da, acum este adevărat, Transurb nu mai are capacitatea de transport necesară, are o evoluţie dezastru…Parcul de autobuze este la jumătate din cât ar trebui…Ca să acopere traseele din oraş.

Rep.: Management prost?

G.P.: Nu neapărat. Conducerea a solicitat în permanenţă mijloace de transport. Răspunsul a fost că nu sunt bani. Credem că nu sunt, dar nu sunt decât pentru Transurb, în timp ce firmele private se mişcă bine.

Romică Gârneaţă: Eu cred că a fost o greşeală a conducerii, o lipsă de comunicare. Sunt nişte legi ale transparenţei decizionale, o obligativitate a conducerii de a-şi anunţa salariaţii despre ce se întâmplă. Oamenii au venit la serviciu şi nu mai erau duşi pe trasee, deci nu erau plătiţi în ziua respectivă…Nu cred că la Transurb conducerea şi-a permis să schimbe o organigramă fără să anunţe cel puţin sindicatul reprezentativ. Oamenii au fost luaţi pe nepregătite şi au ieşit în acel protest spontan. Or fi şi alte dedesupturi, dar nu le dovedesc, deci nu mă pronunţ. Dureros este că o sută şi ceva de salariaţi sunt aduşi la Tribunal să plătească acele daune aduse societăţii… Nu e normal, oamenii au ieşit să-şi ceară nişte drepturi. E protest spontan, deci nu avea nici un rost să se ducă la Tribunal cu oamenii aceştia. Eu mă îndoiesc că conducerea nu a informat cel puţin de acele trasee reduse.

Rep.: Acum ştim, am cercetat, se ştia cu cel puţin o lună înainte, şi de noua organigramă, şi de reducerile de trasee şi de posturi.

R.G.: Atunci este greşeala sindicatului, n-a făcut negocieri cu societatea, n-a apelat la Consiliul Local pentru ca să nu se facă reduceri…Despre transport, în Galaţi, sunt multe de spus, vorbim de ani de zile, că vrem modernizare, că vrem pondere în electric, că este nepoluant. Peste tot în marile oraşe, transportul electric este foarte dezvoltat. Eu am spus mereu, să modernizăm tramvaiul, să fie pe pernă de aer. E o investiţie mare, dar decât să cheltuim an de an, să avem trepidaţii lângă case şi blocuri, să investim, să modernizăm…Cât priveşte autobuzele, au fost acum câţiva ani nişte oferte care nici nu au fost luate în seamă. Galaţiul a fost privat de un transport modern. Dar aici nu mai este treaba Transurb, ci a Consiliului Local şi a Primăriei. Primăria ar trebui să facă referendum şi să întrebe cetăţenii – ce vreţi, mergem pe această îngrămădeală de maxi taxi sau…Suntem singurul oraş care suportă aşa ceva.

Rep.: La anu va fi din nou licitaţie de transport privat, nu cumva toate tulburările de la Transurb pregătesc licitaţia?

R.G.: Se prea poate, pentru că influenţa celor din transportul privat este foarte mare la nivelul Primăriei şi a Consiliului Local. Mă miră că la măriri de preţuri, primul este Transurb. O societate subvenţionată din banii Primăriei ar trebui să aibă un preţ mai mic, ca toţi cetăţenii să circule cu transportul public. Se face de fapt o mărire de preţ anormală, numai ca unii dintre operatori să nu piardă. Iar transportul privat este fără reguli, este un pericol public, se circulă iresponsabil, şoferul se opreşte pe traseu şi îşi ia o cafea…Dacă îi spui ceva, sare la tine…

Rep.: Am numărat nişte maşini de pe un anumit traseu şi au ieşit mai multe decât ştiam că sunt cuprinse în notificarea de la Primărie.

G.P.: Sigur sunt mai multe. În 2010 am participat la o şedinţă cu dl. Nicolae, dl. Jalbă şi dl. Mirică şi ţin minte că la întrebarea despre numărul licenţelor de pe traseul 63, a spus că 10. Probabil că 10 maşini trebuie să circule pe traseul 63. Mă refer la 63 pentru că este paralel cu traseul tramvaiului 39. Am comparat, numărăm zilnic cam 25-30 de microbuze maxi taxi pe traseul 63. Dacă sunt doar 10 licenţe, până la 30…

Rep.: E un raport de eficienţă corect: două piratări la un transport legal.

G.P.: Mda! Ei vin la două minute, tramvaiul la 10 minute, preţul e la fel. La tramvai stau elevii şi pensionarii, pentru că au transport subvenţionat şi cei care nu vor să plătească. Restul se duc cu microbuzele, îi ia şi din pat…Salariaţii de la Transurb nu au nimic cu şoferii de la maxi taxi. Ne întrebăm doar dacă nu cumva ei sunt obligaţi să se comporte aşa, ca să-şi păstreze locul de muncă, să aducă venituri patronului şi să-şi ia salariul lui. Ar fi chestiuni private, dacă efectele nu s-ar vedea în transportul public. Păi, un şofer mi-a spus că lucrează cu carte de muncă de patru ore. Nu se respectă legea. Dacă s-ar aplica toate articolele prevăzute în lege, s-ar desfiinţa maxi taxi, pentru că n-ar putea supravieţui. Din păcate, acum este nevoie de ele, pentru că Transurb nu are cum să facă faţă.

 

Silviu VASILACHE 23 - mai - 2014

Lasa un raspuns


http://impact-est.ro/wp-content/uploads/Main_Logotype_Galati.jpg

Moştenirea lăsată

Instalaţia de desprăfuire pentru Furnalele 1 şi 2 a funcţionat ...

Firma olandeză Den

Societatea în cauză este una cu capital integral olandez şi ...

Costel şi generalul

Un gălăţean se revoltă şi-l interpelează pe preşedintele CJG, Costel ...