logoImpact EST nr. 871 - 16.05.2021

dUMIProfesorul  universitar dr.Mihaela Dumitriu ne aduce aminte de magia albă a sărbătorilor de miez al verii

Reporter: Avem o abundenţă de sărbători în miezul anului-Duminica Cincizecimii, Pogorârea Duhului Sfânt, Ielele sau Rusaliile, Sânzienele sau Drăgaicele, Moşii de vară, Sfânta Treime. Ce este asta-tradiţie populară, suflet religios la români sau prilej de a încerca mai multă meditaţie?

Mihaela Dumitriu: Cincizecimea este considerată şi ziua Naşterii Bisericii Creştine. Când ne este greu, ne amintim repede să spunem: în numele Tatălui, al Fiului şi al Duhului Sfânt. Este însă momentul potrivit să facem şi puţină ordine în mintea noastră. Pe tradiţia precreştină s-au grefat sărbătorile religioase, creştin-ortodoxe.

Rep.: Nu sunt sărbători universale, dacă ne amintim de formularea iniţială-eklesiastiki ortodoxi catoliki?

M.D.: Sunt universale, cum universală este şi biserica creştină. Mântuitorul le-a spus apostolilor că le va trimite un mângâietor. Mângâietorul este Duhul Sfânt, care este duhul lui Hristos, şi care va veni peste 50 de zile. Pogoară Duhul Sfânt asupra Apostolilor cu lumina necreată, pe care ei o dau mai departe preoţilor. Harul acestui Duh Sfânt se face doar prin Biserică. Sunt lucruri cărora unora nu le convin – cum că credinţa se poartă în suflet. Se poartă în suflet, dar Duhul Sfânt vine prin Biserică. Acum se deschid cerurile şi duhurile morţilor au voie să comunice cu cei vii. Duhurile se mai pot întoarce pe la casele unde au locuit sau pe la fiinţele dragi. De aceea ultima colivă din Postul Paştelui se face joi. Ei sunt îmbunaţi de cei vii şi rugaţi să plece din nou în locuinţele morţilor. Ei bine, această sărbătoare se încearcă să ne fie uşor-uşor furată.  Uitându-mă pe internet, am observat că romii vor să sărbătorească ei Caloianul, cum că ar fi sărbătoarea lor, a romilor, deşi este a românilor. Se insinuiază că Sărbătoarea morţilor sau a moşilor, sau a blajinilor este o chestie inventată, că doar proştii s-ar ocupa cu aşa ceva. Vine de la noi, care am fost leagănul spiritual al Europei, vechea Hyperboree, a marilor iniţiaţi. De aici au plecat, ca o flacără de cultură spirituală, dintr-un loc de cultură spirituală înaltă – care este şi acum pentru cine merită să afle.

Rep.: Este un asalt al împrumutului – cum că nu avem valori originale, că până şi Rusaliile le-am împrumutat de la alţii, adică de la ruşi.

M.D.: Se spune că blajinii vin de la blajenîi, care în rusă înseamnă fericit.Adică avem Paştele Fericiţilor. Păi, moşul din tradiţiile populare româneşti este imaginea Dumnezeului dacilor, adică Zalmox, adică Zeul Moş. Era patronul spiritual al sacerdoţilor.Erau nişte preoţi ai etapei precreştine, care treceau prin perioade de iniţiere. Şapte sau nouă grupuri de sacerdoţi erau iniţiate în tainele cosmosului. Erau tainele lui Dumnezeu, în limbajul de acum, dar nu aveau voie să fie divulgate, sub pedeapsa cu moartea. Dacă acum înjurăm de Dumnezeu şi înjurăm de Paşte şi de Dumnezeu, în perioada aceea nu aveai voie să rosteşti cuvinte urâte la adresa lui Dumnezeu. Nici acum nu se poate, doar că lumea nu mai citeşte Biblia, şi îşi permite să scoată pe gură tot felul de cuvinte urâte. Se consideră că cine citeşte Biblia este un înapoiat, şi că nu mai are cultură…Ori, nu te poţi numi om de cultură, fără a citi această Carte a Cărţilor. Aceşti sacerdoţi populari erau consideraţi ca sfinţi vrăjitori. Ei erau nişte vraci, puteau însănătoşi persoanele bolnave. Mai erau numiţi şi solomonari. Purtau căciuli şi li se spuneau pileati. Era căciula dacică. Când scoatem cuvintele din context, ceva nu se mai leagă. Unii ne-au furat istoria, alţii ne fură tradiţia şi alţii ne fură căciula. Ha, ha! Aceşti rohmani puteau veni în lumea celor vii , dar se puteau şi dematerializa. Nu-i mai vedeai, trăiau prin munţi, erau un fel de sfinţi ai munţilor, care veneau să restabilească ordinea, atunci când ordinea cosmică era încălcată, când oamenii îşi făceau de cap, când nu mai respectau legile. În trilogia Orestia, Oreste trebuie să-şi omoare mama, care şi-a omorât soţul, pe Agamemnon. Este o chestiune groaznică…Zeii îi spun să facă dreptate, dar pentru păcatul de a-ţi omorî mama cine face dreptate? Atunci interveneau nişte duhuri, numite elinii. În tradiţia noastră populară, eliniile sunt Rusaliile, Ielele, Vântoasele, Drăgaicele, Iesme, Fetele Codrului, nişte demoni feminini, amintite şi de Dimitrie Cantemir. Nu e doar o tradiţie pentru acei înapoiaţi, la care se duc babele de la ţară…

Rep.: E de rău să te ia Rusaliile!?

M.D.: E de rău, pentru că oamenii nu respectă legea. Rusaliile făceau ordinea. Omul lucra, călca prin locul în care dansa Rusalia, putea să cadă lat… Atunci interveneau Căluşarii,  care erau un fel de vindecători. Se cunoşteau peste 100 de dansuri populare, cu diverse mişcări, prin care persoana luată de Rusalii era vindecată, i se alungau Rusaliile. Invocaţia lor era periculoasă, şi fiecare vrăjitoare cunoştea magia neagră. Iată de ce, pe 24 iunie vin Sânzienele, o sărbătoare a binelui şi frumosului, când religia creştină sărbătoreşte Naşterea Sfântului Ioan Botezătorul.Aceste sărbători n-au cum să dispară din tradiţia unui neam. Ştim că oamenii se adună în Galaţi de Sfântul Andrei, dar ca să aibă un prilej de concentrare pozitivă, nu să vină pentru a mânca mici şi să dea cu pocnitori. Trebuie respectată legea. Dacă este post, nu poţi veni cu micii şi berea… Este ziua moaştelor chemate ale unui sfânt, respectă-le!  A doua zi este Ziua Republicii, deci atunci mănâncă, petrece, îmbată-te. Şi vei fi salvat de Dansul Căluşarilor. Chiar dacă nu mai au semnificaţia de început, căluşarii fac un joc cu implicaţii psihologice şi medicale. Era un dans vindecător,ne-o spune Dimitrie Cantemir. Şi Eliade vorbeşte de acest dans cu salturi, care invocă zborul zânelor. Erau salturi ale extazului, cu un vătaf sau magister, şi obiectul principal era căluşul, ciorchinele de alun, care semnifica unirea. Iar nuieluşa solomonarului a devenit toiagul ornat, care se vede bine în tot dansul. Căluşarii trebuiau să jure că nu vor divulga secretul, pentru că se învăţau nişte mantre vindecătoare. Se învăţau într-o pădure, la marginea satului. Şi promiteau că nu vor lua bani. Aşa spune şi Mântuitorul: În dar aţi luat, în dar să daţi!

Rep.: Mai putem să ne pătrundem de acest spirit?

M.D.: Mai putem! Unde sunt bani, nu e harul Duhului Sfânt. Duhul Sfânt pe nimic murdar nu se aşează.

Silviu VASLACHE 3 - iulie - 2015

Lasa un raspuns


http://impact-est.ro/wp-content/uploads/Main_Logotype_Galati.jpg

În dosarul penal di

Gălăţenii au sfidat din nou instanţa Săptămâna trecută a avut loc ...

Şeful Casei de Pens

Încercăm să plafonăm cuantumul mare şi să creştem pensiile mici, ...

Funcţionar de prim

Funcţionarul public al unei primării, condamnat în trei dosare penale. ...